Tuesday, February 7, 2017

Wifi Bangang

Aku duk bilik no. 9.. bilik paling belakang.. celaka betul.. Aku berangan nak wat tesis kat sini... huhu buat berat beg je.. in fact laptop and articles yang aku bawak tu menda paling berat. Aku sebenaunya macam malas-malas je nak ke sini.. sebab penat nak mampus.. Hari Sabtu.. 4 Feb.. aku ke hulu ke hilir.. Dayan-Bekoh-Pantai-Shah Alam-Bekoh... Pastu 5 Feb.. aku kononnya nak balik Dayan early morning.. last-last balik lepas Maghrib.. aku dok buat laundry untuk aku and parents punya.. bukan je nyidai.. lipat pun aku wat... kesian dengan parents.. pastu takleh ler aku nak harap niece aku.. Pipah.. sebab dia pun under medication... aku pun buat le house chores pelan-pelan.. petang tu berjaya gak nyapu dapur.. 

Semalam.. sampai Dayan dalam kul 10 kot sampai Dayan.. penat tak terkata.. pastu aku plak malas nak solat Isya.. bila camtu memang le tak lena sangat tido.. pastu dalam kul 2.00 aku terjaga dari mimpi.. huhu.. yg aku ingat.. aku berada dalam istana.. aku nak lari sebab life bagaikan dalam sangkar emas.. then masa nak belah ada dua orang mamat tahan aku.. diorang cuba keluarkan sesuatu dari belakang tengkuk aku.. rupanya ada makhluk purba Al-Hin dok dengan aku.. huhuhu.. lepas terjaga aku tido gak.. then kul 3.00 barulah aku kuatkan semangat.. bangun and tarus mandi then solat isya and pastu packing.. 

Kih kih kih.. aku humban segala mak nenek yg aku rasa nak pakai.. aku yang selalu travel light tetiba bawak banyak baju.. dulu spender memang tak bawak.. recycle yang tu jer.. kali ni tah kenapa.. semua bawak.. pastu sebab tak sempat beli megi.. maka aku bawak kerepek pisang Mak Ngah yang patutnya aku jual.. huhu.. seb baik bawak.. megi nasib baik tak bawak sebab takde tempat nak buat... kettle takde dalam bilik ni.. bangang tul.. then kul 3.50 baru lah kuar dari Dayan.. kul 4.30 sampai KLIA2.. Aku yang tak print lagi boarding pass cukup risau.. huhu.. rupanya senang jer.. mesin tu was very easy to use.. mesin self check-in.. aku nye flight kat gate Q11.. sebelum masuk tu sempat ler dok kat kusi urut 30 menit.. RM5.. 

Then masuk kat tempat nunggu tu.. takde orang kau.. masuk aku 4 orang jer.. proven Luang Prabang ni bukan destinasi popular orang Mesia especially orang Melayu... Then masuk cabin lepas Subuh.. nak gi.. tapi kata kat pass.. kul 6.05.. propa.. kul 6.30 rasanya baru take off.. rasa lagi lambat.. huhu.. Aku duduk kat A21.. kalu A tu memang dok tingkap kiri ler.. busuk ko bau cabin AirAsia.. macam bau bas mini.. even masa diorang refuel minyak.. berbau.. Tahun lepas gi Saigon naik Malindo Air tak busuk.... lepas take off aku tido.. sejuk.. the  terbangun tengok bawah tu gunung ganang.. then jap pastu sampai.. kul 8 lebih local time kot sampai.. tak sangka sejuk.. 

Lepas imigresen tarus tukau duit USD300 to Kip.. aku tak paham.. Husnuzon saja.. then tarus aku beli local number... huhu.. seb bek sebab Pipah kasi tau kat wasap yang Emak asik call.. huhuhu.. masa tu aku dalam flight lagi.. aku oun call Pips and talked to Emak.. Emak cakap aku dengan kawan ke? Aku deny.. tapi mak tak caya.. Beliau yakin benau aku naik flight dengan member.. huhu mana ada.. even member terpaling rapat pun aku tak ajak travel ni kali.. even Cik Pid and Kak Ita pun aku tak ajak.. 

Huhuhu.. saja.. nak experience solo travel.. tuhari drive.. lain.. ni kali lain.. Aku yakin.. yang aku ada member tu is paranormal entity.. huhu. Kuar je dari airport..  aku jalan kaki je ke pekan.. dekat je.. tapi sebab aku bawak beg yang berkilo berat.. maka rasa takut banget.. tapi paling takut was when bak accross jembatan besi.. tinggi woi.. tapi sungai tu.. which is a tributary of Mekong amat cantik.. Nama NAMKHAN

Even masa kat tengah jembatan tu pun view was breathtaking.. tapi aku gementar nak benti.. lagipun aku lalu tengah.. tak lalu pedestriannya laluan... huhu.. aku siap on kan app yang lari-lari tu..aku bejalan lebih kurang 5 km lebih..  paling ngok... sampai kat satu area ni aku dah penat sangat.. pastu dah kenyang sangat sebab makan sesikat pisang and 6 biji jagung... BTW sesikat 5K kip.. 3 bijik jagung pun 5K kip.. huhu.. oh sebab penat and sebenaunya dah tersasar jalan.. aku pun naik tuk tuk.. regenya 30k Kip.. 

Bila sampai.. aku sedau yang Muanglao GH ni dekat je tadi.. patut aku tarus je kat satu junction ni.. tapi aku ke kiri.. huhu takpelah.. walhal dari junction tu ke MGH punya lah tak berapa tapak... tapi yang menarik aku sampai cun-cun kul 12.. so dah leh check in.. earlier ada poblem sket.. mamat receiptionist (rupanya owner) kata dia tak dapat email dari AirAsia tentang kehadiran dan payment aku.. hmm.. tapi pastu setel.. cuma tarus aku rasa pasni guna expedia.. trivago and yang seangkatan.. 

Naik je bilik aku berak.. memang dah sampai sakit pala pun.. then terbongkang tido.. pastu terbangun rasanya dekat kul 6.00 kot.. aku pun mandi.. pastu aku pun qada segala yang patut termasuk subuh.. aku pakai agak-agak je qiblat ikut metahari terbenam.. nak donlod app qiblat pun bateri weak nak mampus.. BTW bangun tadi kepala pun sakit banget.. aku rasa sebab makan jagung tu la.. jagung tu warna and rasanya pelik.. warna hampir lutsinar.. rasa plak very glutaneous.. kanji tinggi kot.. tu yang sakit pala.... 

Oh.. tadi makcik yang jual pisang masa OTW dari Airport ke MGH matanya hazel.. huhu.. Ohya.. lepas maghrib aku ke bawah.. charge hape.. pastu LOI.. mamat yang jaga bawah tu bawak aku gi beli kepala charger yang leh masuk sininya suis..  (charger 35k kip.. upah naim moto 30K kip) pastu aku makan nasik goreng (18k kip je.. murah).. kat sini takde Muslim restaurant.. maka aku makan jelah.. memang vegi and letak telur je.. huhu.. sedap.. nasi dia macam nasi pulut.. lembik tapi sangat sedap.. pastu aku gi jalan ke night market.. sebelum sampai aku jumpa kedai jual kepok.. pastu inang (Melaka nye jajan yang tak jumpa kat tempat lain di Mesia tapi ada di LB ni)... 

Kat pasau malam aku makan satu makanan vegi pelik.. buruk and busuk.. tapi sodap.. oh.. sebelum tu aku booked moto.. sok nak gi waterfalls.. 35 km outside LB.. pegi jelah.. huju.. aku lupa berapa aku bayau tadi.. oh.. pasau malam tu panjang.. tak banyak sovenir.. aku just beli dua shawl tuk Emak.. orang lain dapat keychain je nanti.. huhu... Aku nak beli baju kominis.. u know the sabit and tukul.. tak muat walaupun XL.. sial betul.. balik aku tak larat nak jalan lagi.. naik je tuk tuk.. kena 30K kip.. ngantuk dah ni.. kat Mesia kul 12 dah.. ni jap lagi aku nak baca buku sikit.. yang aku belajau.. kalau gi cuti..takyah ler bawak laptop.. buat berat jer.. dah agak...


Cenggini rupa paras suis kat sini.. betul ke menda ni namanya suis?
Aku pusing.. takut.. gayat.. aku lalu tengah.. tempat laluan keter motor.. jembatan Bailer yang panjang.. huhu

No comments:

Post a Comment