Wednesday, February 8, 2017

Sisavang Vatthana

Aku ke Laos or Luang Prabang ni tak wat homework apa pun.. tapi ada ler sikit-sikit.. malas ler.. aku pun sekarang ni macam nak kembalikan sikit kemalasan tu.. bertoya ni penat.. pastu stress nya melampau kelak... 

Tadi pagi bangun pagi sungguh aku.. tarus solat subuh.. siap dengau beduk berbunyi.. huhu teringat lagu raya P. Ramlee.. Dengar beduk berbunyi.. Sayu bergema memecah sunyi... hihihi

Terus aku gegas naik Gunung yang layaknya dipanggil bukit je.. tapi mencungap gak ler.. Ni kat luau matari tengah mencarak.. kul 1.23 local time.. malas aku nak kuar.. so tadi lepas naik mount Phousi.. huhu macam pussy.. yang penting bukan kucing yang jaga.. tapi anjing.... dia tu tak bermaya.. tapi nyalak.. aku gelap gelita masa tu naik seram.. and tarus tadi aku dapat afraid of height.. 

Oh pas lepak area royal palace.. aku pun menapak balik Muanglao Guesthouse ni.. owner dia benci aku.. nanti aku cerita..  lama wei aku lepak atas gunung and lepak kat istana...

Masa lepak istana tu ler aku baru teragak google pasal raja last Laos.. sian ko.. dipaksa abdicate.. tapi bodoh ler kominis Laos.. ini proxy Vietcong.. Tapi yabg sebenaunya.. masa civil war tu.. semua pihak bertelingkah tu... ada tiga.. semuanya dipimpin oleh sepupu King Sisavang.. tu la aku rasa kalau orang biasa je yang pimpin puak-puak tu sure Laos ni is still a Kingdom.

Sebelum dok lepak menggoogle tu.. aku sempat masuk tengok kereta king. Ada 4 bijik.. xleh amek pic.. satu land rover... 2 lincoln.. besau gile.. tayar dia pun sangat besau.. satu lagi macam James Bond zaman dulu nyer.

Oh semalam.. semalam lepas je gi morning walk keliling peninsula.. aku balik bilik.. then dalam kul 11 aku bertolak ke Kuangsi waterfall.. cantik.. macam pamukkale.. tapi kecik... aku baik motor gi situ.. depan kawasan air tejun tu ada banyak kedai.. macam kat Mesia la.. teringat Sagil zaman dulu.. pertama kali tengok air tejun tu.... trus ternganga.. or omputih kata jaw-dropping... 

Aku ngantuk gila ni.. Semalam hiking naik atas waterfall.. pagi tadi hiking naik Mount Pussy.. Aku banyak gila nak story.. tapi mata memang kuyu gila. k bye... later sambung.. nak tengok picture pergila kat IG.. imsoniacrepublic.. macam mozaic aku wat.. bye.



Bibirnya merah kucing yang sedang menyeringai ni terus mengingatkan aku pada Tok Jibby... BTW sini ada LDB - Laos Development Bank.. huhuhu.. leh kawan dengan 1MDB
Ini bukan truck army.. ini CARAVAN.. Aku syak from China... Memang cun wei and looks so tough. Bergaya kalau dapat travel guna menda ni.
Limestone waterfall... air carved the limestone.. jadik macam cendawan... huhuhu.. nanti kena tengok Pamukkale plak.. ingat lagi.. Kak Ita sent postcard of Pamukkale.. terus cari map.. jaman tu mana ada google segala.. zaman aku sekolah rendah.. makanya terus simpan impian nak travel all around the world.. Bila balik US ada gak jenjalan.. tapi lepas masuk nagajau.. bila kat Kedah aku entahlah.. mula masuk era KEMURUDUMAN... pastu era yang hampir bawa aku pada KEMURUNGAN.. Now.. I am back!!! Aku mesti kembali jadi diri aku yang dulu!!!! Alhamdulillah kini makin sangat OK!!!
Aku sebenaunya ada obsession dengan THE MIGHTY MEKONG!!!!Banyak negara bergantung harap padanya.. MEKONG symbolizes ME.. Vietnam.. Cambodia (Tasik TONLE SAP tu.. sangat depends pada MEKONG... China EMPANG Mekong.. terus tak berair TONLE SAP.. Kesian.. Jadik macam ARAL SEA kat Kazakhs-Uzbek..), Laos, Thai and China... Tuhari masa ke Saigon, Vietnam.. aku nengok Mekong at the DELTA.. so.. kita one of the tributaries.. tak rasa... lagipun gi reramai... SO seeing MEKONG with my own eyes.. Oh my.. aku boleh rasa semangat.. and all the emotions yang mengalir bersamanya.. Kat Laos ni kiranya Mekong yang at the middle.. di tengah-tengah.. Aku sure akan jengok Mekong yang kat China.. tapi kena cek ada cities tak yang lepak di tepinya.. Alhamdulillah.. syukur banget.. nampak jumpa Mekong.. Paling sedih China dok buat Empangan tu... So, Mekong sekarang bukan lagi Mekong yang dulu.. 

No comments:

Post a Comment