Wednesday, February 8, 2017

Mountphousi

This is what I wanna do.. Aku siyes jemu dengan menda-menda yang kononnya 'serious.' BTW aku membelog dari atas puncak Mount Phousi yang rendah ni... Satu sebab kenapa aku pergi sorang and mengecikkan hati mungkin beberapa orang ialah aku nak berpikir tanpa tekanan.. bukan takleh kat Dayan tu.. banyak masa sensorang.. tapi kat Dayan tempat biasa.. Aku pun naik nyampah dengan suasan di Dayan... 

Bila teringat pasal kerja.. pasal study... buat apa pikir apalah yang aku terkejar-kejar suatu ketika dulu.. Bukan aku tak happy dengan kerja and study.. memang ada waktu jemu and meluat... tapi pada aku dah sampai masa aku add colors to my kerja..

Aku very lucky sebab travelling adds values to kerja aku.. it helps me a lot.

Travelling bukan je untuk personal.. tapi directly kasik benefit kat career...
 
Kat bawah tu the monks are chanting.. kat wat paling tua kat Luang Prabang.. may be the oldest kat Laos gak... 

Huhuhu.. Aku konon nak pegi PLAIN OF JARS.. tapi tu jauh.. kena naik van... Itu kat area Phonsavan.. bangangnye aku mikir boleh sampai baik motor.. huhuhu....

So, takat ni.. aku dah jalan kat bandau.. dah pegi pasau malam.... dah nyusur sungai Namkhan & Sungi Mekong... dah mandi air terjun Kuangsi yang macam Pamukkale tu... dah nengok sunrise kat Mount Phousi.. dah pergi Istana.. dah nengok kereta-kereta mewah Raja Sisavang Vatthana.... dah pegi pasau malam waktu masih siang.. dah nengok sunrise kat Mount Phousi.. Sekarang.. aku memblog di Mount Phousi... huhuhuhu

Aku tak suka beritinerari or ikut itinerari orang.. aku orangnya unplanned.. ikut sedap hati.. ikut gerak hati sendiri... and I love and proud being that way.. pernah cuba ubah.. tapi entah.. tak selesa.. orang lain mungkin begitu.. no wrong..

Sonok tengok Laos ni... pada aku masih raw.. lama gila those monks ber'wirid.' Ada waktu diorang nyer perkataan and even diorangnye lenggok tu macam Arabic.. Aku salu pikir setiap religion ni sure ada hubungkait... teringat Mr. V. Ganesan.. Boss aku masa kije CIMB... Rindu kat dia.. nanti aku nak pay visit to him.. dia always baik dengan aku.. huhu.. 

Ohya.. dia bagitau aku banyak kali yang Hinduism is just like Islam.. It is a monotheistic religion.. Yang those gods and goddesses itu hanyalah representation of THE GOD.. or represent the characters of the God.. macam Ganesha.. Maha Bijaksana.. camtulah.. aku tak dalami pun menda-menda ni.. cukuplah aku pernah konon nak expert nau-nau dalam politics suatu masa dulu... nak jadi academician terkenal... nak ada research grant sampai juta-juta.. nak masuk TV hari-hari.. huhu.. cukuplah.. I am ok with NOW.. cuma ingin maju.. tapi ada masa untuk diri and family.. 

Aku pun teringat gak kat ada sorang colleague ni bila dengar wirid dari Wad Buddha tu... beliau bagitau lepak-lepak di Buddhist temple buat dia rasa nyaman dan senang.. Yeah masa tu kitorang OTW ke Kuala Kelawang.. tengok Mak Sedara beliau yang masuk spital.. huhu.. Lepas visit siap pergi ke Masjid Kuala Dulang.. katanya Masjid itu ada 'karramah' or bahasa kita keramat.. huhuhu.. aku siap solat hajat kat situ.. Mohon pada Allah.. supaya kehidupan.. nasib.. menyebelahi aku.. doa aku rasa ok.. bahagia..

Masa tu aku sangat tak ok.. or I would say extremely not okay.. tapi banyak aku belajar.. aku belajar untuk belajar skill manage emosi sendiri.. orang lain nye emosi kita tak mampu nak kawal.. orang lain nye mulut tak mampu kita nak tutup.. so, kawallah diri aku sendiri.. Alhamdulillah.. makin bagus..
Huhu.. sedap pulak dengau music from temple tu.. sayup-sayup dari bawah tu...

Apa aku nak cita lagi.. Oh pasal Laos.. takde apa sangat.. yang aku pasan China memang makin luas influence nya kat Laos.. Dari sudut G-to-G usah cerita ler.. ini dari sudut non-G2G. huhu... lupa.. G is GOMEN... malas lak nak citer.. BTW pengaruh China ternampak cara mudah je.. bila rakyat China tu sendiri ramai datang as tourist.. that creates HEGEMONY.. maksudnya bila berdepan dengan mereka.. local always rasa kureng bagus.. ni salu antara orang Asia dengan Omputih.. huhu.. kalau dalam negara sendiri selalu guna SUPREMACY.. macam Trump's white supremacy... tapi ANTARA or INTER negara or nations.. maka HEGEMONY...

Sudah kul 7.33 local time.. masih dok atas ni.. aku nak biau sejuk baru turun... Aku bebenaunya sedang REDEFINE what travelling is all about.. Untuk my own terms la.. salu dulu mesti kena sentiasa bergerak.. lepak hanya untuk berak, makan and tido jer.. Tapi sekang aku nak lepak dan enjoy the view.. the moment.. or segala mak nenek di sekeliling aku.. just nikmatinya.. Macam sekang ni.. aku tengah dok bawah satu pokok..bersandau.. sambil membelog.. sambil dengau the chants dari temple kat bawah.. sonok gak dengau.. berubah-ubah dan macam makin bersemangat mereka.. The KUNYIT... 

Aku rasa dok bawah pokok ada calming effect la... tenang rasa.. tu sebab dulu Buddha dok lepak bawah pokok... huhu.. apa ke nama pokok tu... Oh.. Bodhi tree... 

Ohya.. bila perati.. tourists China ni memang ramai.. selama tuhari banyak nye datang dari Kunming.. Yunnan.. ni senja tadi.. dari Beijing.. Apapun.. tourists/travellers who travel with style.. KOREANS.. baik laki baik pompuan... Omputih.. cam biasa cenggitulah.. Chinese from China.. masih kekampungan style mereka.. tapi ada tadi aku silap teka.. ingatkan satu family ni Koreans.. rupanya Chinese from Yunnan.. datang sini drive... Maksudnya Cina dari China makin ok taste mereka.. Tadi ada gak bumped into Japs.. diorang cenggitu gaklah.. apapun Koreans memang no. 1 dalam bergaya.. 

They are Brazilian of the East... Paling best.. derang ni travel muda-muda lagi.. 

Budak-budak Malaysia or Melayu ramai je yang travel..tapi rasanya lebih nak ke Europe segala.. may be for those yang tak study US or UK kot.. macam aku memang sangat tak bernafsu ke sana.. nak le pegi.. tapi list paling bawah.. lagipun aku penah ke UK masa lepak US dulu.. huhu.. ini ramai orang tak tau... masa Harrods still owned by AlFayed... Lagipun Europe itu tamadunnya dah ke limit... so kena explore societies yang CHANGING ni.. sebelum mereka develop... macam Luang Prabang ni.. sebelum ia jadi JUST ANOTHER CITY.. huhu.. semalam sembang dengan Minah Korea ni... dia cakap.. Been to KL.. and she said.. Yeah.. nice.. It is just another city.. huhu.. sebelum Luang Prabang ada McDonalds and KFC.. or even Starbucks and Coffee Bean...

Lagi satu.. yang suka berdakwah tu.. aku rasa Laos ni tempat yang bagus tuk sebarkan Islam.. 

Satu lagi.. lepak sini ada sikit rasa macam lepak Sabah and Sarawak.. kalau Kadazan-Dusun memang pun dikatakan datang dari Indochina... 

Atas ni dah ramai teenagers.. budak-budak lelaki.. dok atas ni.. rasa macam baru lepas riadah petang tadi.. instead of balik umah tarus... derang datang sini... lepak-lepak.. pastu isap rokok.. huhu.. sonoknya masih muda.. sekang baru paham kenapa orang dok suruh hargai waktu muda.. huhu.. relatively.. aku still young and perasan muda.. Yeah I should appreciate it.

Nak blah la.. Ni ha.. ramai plak young monks.. Monks sekarang banyak issues.. mula tuhari Thai nyer.. ni recently Myanmar plak.. Laos menyusul kot.. huhu.


Cantik ler gambau guna kemera phone aku ni... kena beli gak IPhone ASAP.
Dah gelap ni... Imagine sendirilah yer cemana kat atas ni.. memang best.. tapi best pun ikut one's term.. huhuhu
Memang jatuh cinta dengan Luang Prabang.. tengok tu KEPALA NAGA.. 
Remaja biasa bersama tenage monks...
Eh gambau ni lagi.. Kat sini banyak stupa.. aku tak google lagi apa significantnya STUPA dalam Buddhism.. haah.. even Onion-shaped kubah kat sejid and the minarets pun aku tak check lagi.

No comments:

Post a Comment