Saturday, February 11, 2017

DO NOT BREAK THE CHAIN

Alamak aiii.. aku lupa lak ada satu kata-kata hebat dari sorang mamat yang aku bump into.. Mulanya atas Puncak Mount Phousi... 

Hahaha.. Aku dah ingat.. Tu baru je letak as judul entry...

Mamat ni accountant... sembang panjang bila jumpa balik dalam flight.. paling tragis bila dia seat sebelah aku.... Aku 18E dia 18D... huhuhu

Kang aku sambung.. malas plak.. ni nak beli gula-gula ubat batuk Jub Jub and Minyak Geliga kat kedai Sinseh kat Simpang Bekoh.

Huhuhu.. aku sedang berusaha tanak makan minuman bergula.. tak tahulah berjaya ke tidak.. xde option.. kena tegas kali ni..huhu..

DO NOT BREAK THE CHAIN ni.. Mamat tu bagitau... dia mau CONTINUOUS.. CONSISTENT... kalau dalam tradisi Islam plak mungkin comparable to ISTIQAMAH.. huhuhu.. nampak tak??

Dia kasik example.. kalau hari-hari main golf kat Mesia.. walau travel.. dia tetap main golf... ha gitulah.. kat Mesia solat tak tinggal... gitu gak bila travel.. menurutnya salu orang solat tu tertinggal di Malaysia... takat dalam sempadan negara saja.. kuar saja tak solat...

Beliau orang nya begitu... once beliau lakukan sesuatu beliau cuba untuk tidak stop or lari dari kebiasaaan.. beliau jadikan menda tu routine

Macam aku ni.. try not to drink air manis.. jangan break the chain of minum air kosong sahaja.. menarik kan?? Jangan break the chain of modifying thesis..

BTW tadi aku disuruh sorang lecturer ni masuk pertandingan BICARA TUNTAS.. buat apa aku pun tak tau.. aku tak nolak.. for me setiap offer adalah rezeki.. lagipun second SV aku.. Dr. Sity yang beri nama aku tu.. huhuhuh.. kena lah hargai beliau kan???

Itulah cakap pasal rejeki ni.. pada aku orang mintak tolong.... itu rejeki.. kalau dapat tolong Alhamdulillah.. Sangat nikmat sebenarnya bila kita dapat menolong ni...

Aku sentiasa tidak pikir yang orang mintak tolong itu satu bebanan.. Kalau sonok tolong orang.. tak beban apa pun.. macam tolong Mak Ayah.. rasa beban tak??

Lagipun kena pikir camtu.. sebab esok lusa kita pun tak tau... huhuhu..

Lagipun satu penghormatan bila orang mohon pertolongan dari kita.. maksudnya kita ni orang percaya.. kita ni orang nampak hebat dan kuat...

Tapi salu gak aku ketemu orang melihat orang yang cuba mintak tolong itu sebagai cuba mempergunakan...konon ada unsur eksploitasi..

Percayalah.. kalau kita pikir kita sedang dipergunakan.. memang end up begitu.. kalau kita pikir kita sedang memberi sumbangan.. PASTI DAPAT GANJARAN...

Huhuhu.. Alhamdulillah jumpa Mamat tu was a VALIDATION... dengar cakap beliau seperti mengesahkan apa yang aku lakukan sekarang ini betul... Cara aku uruskan kehidupan sekarang ini adalah tepat...

Yang best.. beliau ni juga very minimal.. sangat kebetulan aku pun sedang ke arah itu.. tu sebab barang-barang aku sikit.. aku always DE-CLUTTER rumah.. opis angkat (aku ada dua opis.. satu bawah.... satu atas..).. Aku simpan apa yang perlu saja.. yang tak perlu lekas-lekas buang or sedekah sahaja.. yang tak leh pakai.. semua buang....

Lagipun being minimalist and aktiviti de-clutter buat aku mara dengan sangat pantas.. Yeah.. so far.. itu yang aku rasa...

ALHAMDULILLAH.

No comments:

Post a Comment