Saturday, February 11, 2017

Monsun Tropika

Huhuhuhu.. Aku kat opis ni... Tak solat Asar lagi... 

Dah solat...

Pasal tajuk tu.. teringat aku masa kecik-kecik baca buku teks geography kakak aku punya.. aku rasa sekolah menengah nya.. 

Buku tu cakap.. tempat beriklim Monsoon Tropika ni musim dinginnya cold and dry.. pastu masa musim panasnya lak panas dan banyak hujan...

The text book didn't lie.. betul macam aap yang aku experienced kat Luang Prabang... Sejuk.. udaranya sejuk.. tapi matahari mencarak.. 

Yang pasti, hari pertama and kedua aku rasa sangat sejuk.. hari tiga.. empat.. and of course hari Jumaat.. hari balik.. aku tak rasa apa pun.. aku rasa biasa jer.. mungkin juga memang aku mudah adapt.. 

Tulah dak Loy Mao masa pagi Jumaat masa nak antau aku ke airport tanya leh ke aku tahan tak pakai sweater.. walhal dia berjacket bagai... huhuhuhu



Entry tadi ada pic ni ke jugak.. kat jalan ni.. jalan ni kira pusat segala-segalanya kat Luang Prabang ni.. kat sini le entrance "depan" nak naik Mount Phousi yang banyak hantu tu.. sini gak tempatnya Royal Palace.. sini gak entrance for so many majestic temples.. sini gak pasau malam.. jalan ni gak banyak opis-opis adventure and travel agents.. nak sewa motor.. beskal.. nak naik gajah bagai.. sini lah... lupa nama jalannya.. in fact aku tak penah kisah nama jalan sebab senang benau Luang Prabang ni.. banyak sangat landmark kat sini yang leh jadi GUIDE arah.. macam Mount Phousi.. even Namkhon River.. and Mekong.. senang banget.. sapa sesat.. itu bahlol namanya..  pastu kat jalan ni gak banyak high end restaurants... kena jenjalan sini.. wajibul..
Leh baca tak sign board tu???  Kanan pegi Vientiene or Wingchan... tarus ke Phonsavan.. situlah ada PLAIN OF JARS.. ni aku pegi kendian.. aku nak pergi lepas aku pergi Yangon and etc.. nak kembali ke negara yang sama.. malas lah..  atas kanan.. nampak tak vehicles jenama CHANGAN... ini Chinese brand... huhu.. ngambik nama lama Beijing/Peking kot.. or nama lama Xian... jap google...  huhu betul... nama lama XIAN!!! memang aku bijak!!! Maksudnya PERPETUAL PEACE.. nice meaning. The presence of Chinese brands indicate cengkaman China yang makin kuat.. huhu inilah the impact of the rise of China!!! Pic dua buses tu..  Aku amek sebab aku suka tengok.. cantik.. dulu-dulu bas kat Mesia lebih kurang cenggini lah rupanya.. kalau kat Melaka tu .. bas renti renti.. Bas MOS, Bas Tuah, Bas Put Hup, Bas Bumi, Bas Aziz, Bas Batang (huhuhu).. ha tu jelah kot.. kalau ke KL masa ikut Emak buat post-cancer medical check-up.. salu naik bas Labu Sendayan dari Melaka.. huhuhu.. lalu jalan lama ok.. Melaka.. Alor Gajah.. Simpang Empat... Simpang Kendong.. Rembau.. Pedas.. lalu Senanwang yang busuk.. then bus stand Seremban... Aku lupa Bus Stand lama Seremban.. kat mana dulu.. rasa tempat yang sama.. tapi pastu roboh.. dan bina terminal yang ada sekarang..  Then dari Somban.. gi KL naik Bas SKS.. Aku sempat yer merasa naik bas ekspres takde aircond.. yang mula-mula berekon was SKS.. then baru lah yang lain... Ini zaman Lebuh Raya Utara Selatan belum wujud.. yang ada Federal Highway and KL-Seremban Highway jer.. tu pun 4 lorong saja.. sekang 8 lanes.. huhu.... Yeah.. pic last.. ini jalan baru.. inilah THE BYPASS.. maksudnya orang dari Vientiene takyah masuk Luang Prabang.. leh ke Phonsavan taruss.. cantik pemandangan ikut bypass ni.. 
Aku amek pic sungai Namkhan dari atas jembatan tu.. Nak develop Laos is not easy.. it is geographically challenging.. Gerai buahan ni dalam pic tengah tu.. belah kiri jalan lepas jembatan... Kiri anak.. kanan emak.. macam adik beradik.. kulit mulus.. mata hazel.. rambut macam keperangan... tapi takde lak trace Caucasian.. memang Mongoloid... tapi jenis lain dari kita semua ni... huhuhuhu... Aku syak diorang ni hilly tribes.. orang pekan muka macam oirang Malaysia je..especially macam Melayu and Chinese.. or lebih tepat kalau Melayu mix kan dengan Chinese.. muka jadi macam Lao.. cam tu ler..
Buruk dah Stadium Luang Prabang ni... Aku rasa macam pernah je stadium ni guna masa SEA Games 2009..  Tapi maskot masa 2009 tu gajah.. ni kat atas tu ayam plak.. huhuhu... Walupun buruk tapi sekitar tu gunung ganang.. so the view is very scenic from here...

No comments:

Post a Comment