Wednesday, November 30, 2016

Trincomalee

Tak tau la betul ke tidak spelling nya. Itu a Ceylonese city kat eastern shore of Sri Lanka. Once badly hit by Tsunami. Tak silap ramai orang Melayu kat situ. Media Malaysia era 80-an le yang cakap camtu. Aku tak rasa diorang identify diri as Melayu... True mereka berdarah Melayu.. berketurunan Melayu.. Tok nenek datang dari either Mesia or Indonesia.. Tapi they don't refer diri sebagai orang Melayu.. Aku yakin diorang nengok diri diorang as Sri Lankan Muslims. 

Ini sama kes ler dengan Melayu Cape...Orang Melayu Mesia je dok panggil diorang Melayu Cape Town... Diorang panggil diri sebagai Muslim Cape... Sebabnya diorang tu mixed.. rojak gila dah.. Macam kat Sri Lanka.. ini text book zaman-zaman 80-an.. waktu tu geography kemanusiaan..  ada orang Burghers kat Sri Lanka.. aku pun tak sure sangat facts ni.. ingat-ingat lupa.. Adoi.. aku bosan la buat tesis. Aku penat.. Aku nak jalan-jalan.. aku nak swimming.. aku nak jogging hari-hari... mau cycling.. aku mau panjat gunung.. panjat bukit.. aku nak main rollerblade.. aku nak baca buku banyak-banyak.. serious aku dah muak dengan PhD ni.. Bosan!!

No comments:

Post a Comment