Wednesday, November 9, 2016

68-66

Sekarang pukul 10.12pm.. kat Philadelphia 10.12am. Rindu sungguh duduk sana. Tuhari aku buat soalan mid-term.. ada silap.. tensen gila aku. Ni sedang membetulkan kesalahan. haha.

Wah.. sambil-sambil ni.. aku dok tengok live streaming... Americans sudah mula buang undi... dalam pada aku buat kije ni.. Dak Faiz Sr. selalu pulak datang menyinggah.. Which is a good thing... Mengeluh gak.. tapi aku macam biasa sentiasa pikir tiap visitor membawa rezeki.... 

Even pada aku.. masalah orang.. atau orang bermasalah... which aku tak setuju guna term tersebut.. yeah, problematic person... itu tak patut pakai.. kena guna.. persons with problems... 

Aku tak nampak masalah sebagai masalah... tak kira sama ada aku sendiri yang sedang hadapi masalah... atau yang hadapi masalah itu adalah orang lain..

Masalah is an opportunity.... a big opportunity indeed.. aku dari kecik tak nampak diri aku ada masalah.. and jauh sekali aku lihat diri aku bermasalah... cuma aku selalu lihat berat badan is a masalah.. aku sebenarnya tak kisah sangat.. tapi kalau susah nak buat kerja... slow... maka memang masalah itu adalah masalah..

In actual fact.. anything can be a masalah sekiranya kita lihat perkara tersebut dan menyebut hal tersebut dan percaya menda tersebuat adalah masalah.... 

Have you ever bump into a person yang keterlaluan percaya dirinya menghadapi terlalu banyak masalah? 

Paling menarik (aku punya pilihan untuk guna.. 'to the worst.' Tapi tak mahu),... kerana limpahan masalah yang keterlaluan membuatkan sipolan melihat sekelilingnya penuh dengan masalah dan orang paling dekat dengan dirinya juga banyak masalah or paling menyedihkan melihat orang yang paling concern dengan dirinya adalah masalah dan penyumbang kepada masalah dirinya... hahahaaha.. kena extremely careful baca paragraph ini yer...

Menda alah ini kena guna conceptual skills.. kalau ada kemahiran itu.... paham... kalau tak ada.. memang payah.. Tu yang seseorang akan guna term macam... serabut... rimas.... these are real bad words.. yang memaparkan a person tu punya conceptual skills kureng hebat...

So, basically 'got problem or no problem' is depending on us.. leh saja re-conceptualize. Re-brand masalah tu... re-word... or the magic of conceptual skills ialah we can even DE-PROBLEMATIZE.. 

Ha... ini lah rahasia aku untuk tidak mampu untuk tidak ketawa or tidak mampu untuk at least tidak senyum dalam banyak ketika.. or tidak mampu untuk merasakan diri aku sentiasa dalam penderitaan yang berlarutan...  

Ini memang dari dulu lagi aku tengok sekeliling begitu... tapi bila fail business.. kena bayar hutang sedangkan businessnya dah takde... takde apa depan mata..... tambah pulak bila buat PhD.. maka barulah aku merasakan yang aku really ada masalah... memang bukan kepalang sebab ditambah pulak dengan perkara-perkara yang berbentuk sangat peribadi... 

It takes years gak untuk kembalikan diri aku yang very calm... relax... ALHAMDULILLAH.. I am getting there.. jadi macam diri aku masa zaman-zaman lepas sekolah... macam kat MCC Kuantan.. Macam kat States.. yeah.. era aku takde apa-apa.. tapi sentiasa rasa happy... sekarang.. aku de-problematize... bukannya PhD dah habis.. atau bukannya aku dah naik pangkat..  bukannya aku sudah jadi media tycoon... belum lagi... cuma aku de-problematize... kalau still aku nampak a masalah sebagai masalah... aku rebrand masalah tersebut as an opportunity...

Itu sebab bila sesiapa sahaja yang datang pada aku... apatahlagi sekiranya sesorang itu very meaningful dalam life aku... maka aku sentiasa ada.... 

pernah ada Sipolan herdik aku berkali-kali... bunyi dialognya begini.. "bukan kau seorang saja yang ada masalah... aku pun banyak masalah... masing-masing kena handle masalah masing-masing" Masa kena tu.. memang sedih... terlalu sedih.. pernah hit rock bottom hanya kerana kata-kata sebegitu... 

Maka, aku pujuk diri sendiri dengan overeating... kedua, aku percaya bahawa Sipolan lacking one crucial skill.. CONCEPTUAL SKILLS.. bila takde ini... maka sukar kita lihat or kalau siapa yang lebih hebat... UBAH masalah menjadi opportunity... and therefore melihat a person with problems sebagai someone yang sedang dalam "grace period" yakni sedang ditangguhkan kejayaannya....

So, kalau tak mampu tolong pun macam financial.. aku tolong dengan mendengar... kalau bersuara.. aku beri kata-kata yang sangat membina.. jauh sekali guna kata-kata menjatuhkan dan menyesalkan macam "I told ya... Kan aku dah kata dulu... kau tak nak dengar..." AVOID... kesian orang yang sedang mahu membina semula kehidupannya...  Yang penting... provide a conducive environment untuk a person with problem memikirkan bagaimana mahu hadapi masalahnya...

Sebab aku pernah HIT THE ROCK BOTTOM.. yang mungkin sedalam the Mariana Trench kat the Pacifics...  yang memang ramai tak tahu... Pernah buntu sampai orang keliling pun tak tahu macam mana mahu bantu.. Tapi aku memang sangat syukur pada ALLAH sebab menghadirkan orang-orang yang sangat sedia untuk hilangkan kebuntuan.

Macam mana pun aku terlalu percaya bahawa yang mampu selesaikan masalah ialah the person with problem itu sendiri... 'I am a person with problem..' adakah masalah aku sudah selesai??? PhD siap??? Sudah naik pangkat? Sudah jadi media tycoon? Sudah jadi Jurutera Politik yang sangat berjaya?? Sudah jadi Dekan?? Sudah jadi VC??? 

NO... BELUM dan mungkin itu semua takkan berlaku... Macam aku cakap tadi.. caranya hanyalah dengan re-conceptualize.. re-brand.. or turn masalah into a game.. a joyful game.. 

Justeru, person with problem tidak boleh nak harap solely kepada orang-orang disekitar atau harap persekitaran selesaikan masalah tersebut... itu kesedaran yang emerged hasil pengalaman aku menyelam kat Jurang Laut Mariana tempohari... the deepest trench in the world.

Ini scenario biasa bagi commoners yang characternya mediocre bila berhadapan dengan persons with problems.... 

Begini... bila dengar ada seseorang kena penyakit... ok.. kita always lihat penyakit itu adalah masalah....katalah buah pinggang.. So, will you donate your kidney for that person? Kalau ko donate yang sebelah... tinggal sebelah saja.. kalau yang tinggal tu rosak... cemana???  

Kalau kau ada niat nak donate pun... at least ko akan bertanya kembali... apa hubungan kau dengan sipolan?? Family??? dekat or distant?? bau-bau bacang?? Suami?? Isteri?? Kekal ke Jannah atau lepas ni naik mahkamah??? Oh ok.. we are just friends. Kalau ikut Gen-Y yang keterlaluan hidup depending on social media.. sure akan bertanya... Are you my FB friend?? Oh no... you blocked me... or.. Ok then.. we are igers... did you follow my IG?? You liked my pics??   

Kannnnnnn.... Sering.. takkan sewenang-wenangnya kita nak dermakan buah pinggang kita.. itu kes yang ada pair.. 

Kalau kes organnya ada satu saja???? Camna?? katalah our friend.. ONLINE and OFFLINE... sakit jantung... will you donate your jantung for that real and virtual friend of yours??? Will you?

Tapi begini... is it wrong to have problem?? Is a problem really a problem??? Problems lead to extraordinary solutions.. aku sibuk cerita tentang conceptual skills.. bagaimana pula dengan problem solving skills???

Satu lagi... kalau takde problem.. maka takde lah problem statement.. takde problem statement takyah buat research.. takde research.. takdelah PhD.

We may either reconceptualize problems or solve problem... depends yang mana you selesa.. mungkin orang yang artsy... suka reconceptualize.. yang technical.. to solve... Yang artsy.. always cultured.. civilized.. yang technical.. bit barbaric... orang-orang gasar...

No comments:

Post a Comment