Tuesday, November 22, 2016

Middle Income Trap

Bukan negara saja yang susah nak keluar dari middle income trap.. kita manusia biasa pun susah.. Ada dua sahabat yang cuba keluar dari middle income trap.. Aku sangat hormati mereka berdua.. Berani ambil keputusan resign dari organization yang hebat.. sorang O&G kompeni.. sorang BNM.. bukan calang-calang.. dan bukan mudah nak join.. Ada dua orang kakak aku pun pernah buat keputusan yang sama.. mereka buat biz one-man show later... Luar biasa..  mereka hidup selesa.. Keputusan buat biz dari rumah memang tepat buat mereka...

Dua orang sahabat ni pulak have been struggling quite a while.. Aku doakan mereka berjaya secepat mungkin... Aku waktu yang aku sangat terkilan sebab tak berkemampuan untuk tolong waktu mereka perlukan bantuan... Ada sungguh dapat merasakan keserabutan.. kegelisahan.. cemana nak nak dapat modal.. cemana nak bayar commitments macam kereta, sewa rumah and bantu parents.. Ada waktu aku pulak yang terlebih risau. Harap kepayahan bertukar keselesaan sesegera mungkin.

Emak baru call.. sedih dengar suara beliau.. old already... Cemana agaknya aku di kala itu nanti?? Yang pasti aku akan sendirian.. Sedih juga fikir orang lain semua ada family, tapi aku tidak. Bila tua life mereka terisi dengan anak-anak.. walau anak-anak tak semestinya menyenangkan.. At least ada perkara yang boleh dirisaukan. Aku cemana ye? Harap-harap aku kaya.. sihat.. So, menua.. menghabiskan sisa-sisa usia dengan happy.. I think I keep on writing masa tu.. But will the young generation appreciate apa yang aku tulis waktu tu??? Relevankah aku.. Yang aku belajar dari ulang-alik tengok parents setiap minggu ialah.. mereka masih mahu rasa relevan, diperlukan dan penting... Yeah.. they are extremely important in my life.. I can't imagine my life without them.. Aku doa mereka terus sihat dan bahagia.. dan bangga having me.. having us as their kids. 

No comments:

Post a Comment