Saturday, November 19, 2016

Bersih 5.0

Aku pernah join Bersih.. tapi lupa siri yang mana. Aku masih ingat Bersih yang pertama... waktu Internet and social media tak meluas dan tak secanggih hari ini. Itu zaman Blog, email dan SMS. Belum lagi MENJEMPUT or MENGHASUT (ikut siapa yang tafsir... ) turun ke jalan raya guna FB, Twitter and YouTube. Masa tu the TRINITY belum ada atau belum popular. Apatahlagi WhatsApp or Wechat. Yeah, tahun 2007. Masa bapa mertua KJ berkuasa. Tapi beliau kurang gunakan kuasa untuk kongkong demokrasi... tak seperti the predecessor.

Hampir 10 tahun Bersih berlangsung and the activists managed to organized it 5 kali. Untuk event manager yang tidak ada kuasa dan berhadapan dengan pihak berkuasa serta gangguan dari bermacam pihak, maka penganjuran Bersih berhak dikatakan lebih berjaya daripada penganjuran Sukan Olimpik... Banyak halangan.. banyak ketakutan... tapi orang datang juga... Apakah motif sang penganjur? Apakah pula motivasi khalayak yang hadir? 

Cemana Bersih sebagai brand boleh diterima? Cemana Bersih sebagai product terus diguna? Kenapa orang tetap turun walhal menerima ancaman kena tahan dengan polis dan tindakan undang-undang? Bersih adalah jenama dan barangan yang dikelaskan sebagai bahaya. Dalam ketakutan orang tetap datang? Kenapa? Apa yang best sangat tentang Bersih itu? Apa yang seronok sangat dengan berjemur, berhimpit, berpeluh dan terpaksa hidu busuk bau ketiak? Sebab boleh sengol-senggolan dan cubit-cubitan kah? 

Agaknya diorang ni masa zaman sekolah ni sure jenis yang seronok dengan perhimpunan pagi senin. Kalau boleh tiap-tiap hari nak berhimpun... Eh sekolah aku dulu macam tu... tiap-tiap pagi beratur depan tu ramai-ramai baca Asma-ul-Husna... aku punyalah tak suka berhimpun depan tu.... Terasa macam semut. 

Aku kena buat tesis. 

No comments:

Post a Comment