Wednesday, November 30, 2016

Introvert vs Extrovert

Pagi tadi godek-godek FB jumpa one interesting group.. Introvert Nation. Aku pun apply masuk and baru saja being accepted... perbezaannya macam vertebrate and invertebrate kot... kah kah kah.. aku rasa sekarang macam dah takde tulang belakang.. perut berat... jalan dah melintuk liuk.. terkedek-kedek sebab tak mampu bawak lebihan bagasi...

Aku salu keliru sama ada aku extrovert or introvert. Masa kecik aku sangat pemalu. Bila tetamu datang aku nyorok belakang pintu. Emak sampai terpaksa bawak aku jumpa bomoh sebab nak elokkan sifat pemalu ekstrem itu. 

Sekarang aku tak pasti.. Aku rasa aku masih introvert. Aku rimas crowded places. Tak suka aktiviti beramai-ramai.. sangat hargai privacy.. tak suka hosting.. Nak buat air untuk tetamu or jamu tetamu makan... memang bukan aku ler.... kalau pernah tu.. memang anda bertuah.... Aku tak selesa share pictures of me and family with the public... tapi aku 'terpaksa' open up sedikit... ini langkah awal... hahahaha... mana tahu lepas ni jadi super-rich and famous... harus biasakan diri... kalau leh tanak femes.. tapi salunye kena femes sebab untuk jadi lagi kaya... 

I hate kenduri kendara.. even hate attending events.. Ini mungkin sebab masa aku kecik.. sering alone.. masa lapang aku takde main dengan rakan sebaya... Masa sekolah rendah pernah mahu jadi real budak kampung... main beskal ke hulu ke hilir... masih ingat masa tu aku nak jadikan member aku nama Ramly Bachik as my mentor untuk jadik budak kampung... tapi Emak menghalang... tak kasik aku campur dengan budak-budak kampung...

Kalau tak baca buku-buku text kakak-kakak aku... or habiskan Hikayat Inderapura or Hikayat Anggun Che Tunggal... aku sibuk developed bandaraya-bandaraya semut... aku suka divert semut punya lebuh raya... bina laluan yang lebih pantas buat mereka... 

Pernah juga aku aturkan peperangan di antara species.. aku biarkan semut bertarung dengan kerengga.. ada juga peperangtan sesama kerengga itu sendiri... Basically aku sudah practice IR (International Relations) sejak kecil-kecil lagi.. Haha..

Aku pernah berbicara dengan arwah Nazim or Najim.. He was my cousin.. Anak bungsu Mak Lang... setahun muda dari aku.. beliau sangat nakal.. aku boleh kategorikan beliau sebagai jahat... selalu bila pergi kenduri kawin kat kampung mak aku.. area Lubuk China.. beliau akan tinggalkan aku sorang-sorang... sebab dia jumpa member-member yang jauh lebih cool... He can easily make new friends... Aku beza.. agak sakit hati... tapi beliau sering protect aku... I hope he is still protecting me from up above.. My final conversation with him... "kalau ada orang sakitkan hati kau... bagi tau aku." Beliau meninggal eksiden motor di Semabok... dah lama aku tak lalu jalan tersebut. Apapun he is always in my doa... and sering hadiahkan Fatihah buat beliau... Aku percaya beliau sangat aman di sana....

Ohya.. aku berbicara pasal depletion of ozone layers in antarctic and arctic dengan arwah.. Aku rasa masa tu dalam darjah empat... masa main pasir depan rumah... hahaha lawak.. of course beliau tidak berminat.. tapi beliau kaget sebab aku memikirkan menda-menda orang dewasa... 

Tentang kebencian aku dengan ceremonies and anything ceremonial... indicator paling prevalent ialah aku tak suka nak bersiap bagai untuk sesuatu majlis...  Aku tak faham mengapa perlu majlis untuk tanda penghargaan??? Mengapa perlu ada special occasion?? Am I anti-establishment?? Entah.. aku pun keliru... 

Tapi satu... kalau aku attend sesuatu majlis... mesti sama ada grand entrance (yang bermaksud sampai lewat.. kalau buleh masa tengah makan) or receiving award atau aku kat atas stage. Tapi bukan jadi MC.. itu pariah punya kerja.. maaf pada yang suka jadi MC.. hihik aku pernah gak jadi MC.. I hate it.. Ramai cakap an emcee is a tulang belakang of majlis.. tapi aku nengok ia sebagai footnotes of a ceremony... kalau takde emcee pun takpe sebenarnya... maka majlis jadi deregulated and subsequently self-regulated.

Better aku buat PhD ni.. Buku Invention of Russia aku dah habis baca.. another good book. Seronok betul dapat habiskan dari kulit ke kulit... 

Tapi ni bilalah PhD nak siap.. aku siyesly bosan buat.. maksa diri je ni... tapi banyak skills dapat hasil memodify... Dapat organize cara berpikir... pastu paraphrazing skills gila hebat... itu barulah real adapt and adopt... kena cari inti idea pastu persembahkan ikut konteks thesis aku.. Aku mati-mati ingatkan buat dalam bahasa Melayu senang... Oh tidak...

Suatu ketika dulu... aku sering bagitau diri... aku hanya buat menda yang aku suka saja dalam hidup... Aku manusia yang tak boleh dipaksa.. Makin dipaksa makin degil... Taurean kot... PhD?? Aku suka ke? I thought aku suka.. sebab Master was God damn easy.... sambil berak boleh dapat cemerlang.. Ini memang lain... 

Sekarang aku tak suka.. sering mencuba bagitau diri yang aku suka.. tapi memang aku tak suka.. tapi hadap gak.. paksa gak buat.. Ya Allah seksanya

Oh berbalik pada introvert ke or extrovert ke aku??? Aku masih yakin aku very much INTROVERT!!! I hate attention... tapi aku suka appreciation... Aku tak suka pikir pasal orang lain... sebab aku banyak gila menda yang aku pikir... kalau aku pikir tentang anda... then anda special.. 

Aku suka senyap sunyi... tak suka konflik... tak suka pertandingan... tak gemar persaingan... kalau aku jadi usahawan.. aku adalah usahawan bertongkat yang perlukan bantuan kerajaan dari segala segi.. kena berada dalam monopolistic or oligopoly nye environment.. baru aku hebat....

Tapi satu... once aku masuk medan perang.. Aku berperang untuk menang... Ini macam kisah WWII.. Japan usik Pearl Harbour.... US musnahkan the jantung of Japanese Empire.... Teringat lagu Faith Hill... There'll You'll Be.. I love that song.... 

Like Americans... they have no intention of expansion... mereka hanya pertahankan apa yang mereka ada... begitu juga aku.. tiada cita-cita merebut menda kecik depan mata yang menjadi rebutan semua... Aku hanya melalui kehidupan indah yang aku ada.. Sangat bersyukur

Aku menangis.. aku meraung.. aku terjelepuk... aku tidur.. aku bangkit.. aku menulis,, aku ketawa.. aku menyayi... aku makan.. aku swim.. aku merungut.. aku mengadu.... aku mendengar.. aku memendam... aku meluah..... aku mengamuk... Aku peluk Emak.. aku tengok Ayah.. My circle is small.. Tapi mereka ada the CORE.. padu.. padat... walaupun aku hollow... tapi aku adalah the Black Hole... Yeah me sucks!!!

Dah... moh paksa diri buat kerija... damn serious bosan!!! 

No comments:

Post a Comment