Monday, August 1, 2016

YHWH

Ya Ha Wa Ha. Kenapa Yahweh? Kenapa term Tuhan dalam Hebrew beda betul daripada Arabic? A la la ha or La ha or La Ta. Padal both are semitics.

Ini aku tulis masa baru sampai kampung. Serious penat gila. Ini kat opis. Macam nak pergi swimming malam ni tapi eku mesti siapkan point no 4 chapter 6 itu. Mintak-mintak dapat siap ini malam ni gak.

Apa lagi ye aku nak cerita? Ohya tadi pergi Shah Alam. Alhamdulillah semua bagus. Inspiring sungguh jumpa seseorang yang ada posisi hebat dalam organisasi dan society tapi cukup humble dan tidak judgemental.

Aku rasa orang yang judgmental tu sebenaunya mental. Bila aku pikir-pikir.. aku jadi simpati pada golongan yang judgmental sebab mereka ni failed to see a subject from different perspectives.

Ohya, aku rasa aku nye spoken English macam deteriorating. Walhal aku banyak saja membaca. Tak tau le apesal.

Aku rasa, mungkin gak sebab been awhile aku tak wrrite in English. Kena sync semua ni.. Read, write, speak. Tapi malas le nak pandai English sangat. It is important. Cuma it is just another language. Cuma tu le kat Mesia ni English macam a language of "high society." The language of the elites. Language of orang ada-ada.. language orang bijak pandai kononnya.. and satu lagi bila cakap English or cakap omputih kita nampak pandai... 

BTW bukan semua omputih cakap English.. 

Oh aku teringat.. istilah El-Gringo.. ini very much related to APPLICATION & CONNOTATION. Kalau kat Mexico.. or negeri-negeri US yang dulu pernah under Spain pastu under the Empire of Mexico.. macam Texas (even Texas seingat aku pernah jadi an independent republic.. malas aku nak goog to confirm).. New Mexico.. California... Colorado

El-Gringo refers to WASP (White Anglo-Saxon Protestant)... tak boleh terus White saja.. sebab Mexicans ada saja yang White.. or Hispanics.. ramai saja White Hispanics.. 

So, samalah dengan OMPUTIH... it is a term yang refers to English speakers. Cakap omputih... maksudnya English Language. Bukan the language of the Whites or the language of the White Races.

Even salu gak yang aku pasan OMPUTIH tak semestinya  Whites... sebab banyak kali aku dengau orang Melayu rujuk African-American sebagai OMPUTIH... 

Lagu OMPUTIH.. tak semestinya lagu tu dinyanyi oleh a person from white race.. Sebab Yuna write and sing lagu omputih.

Dah kul 9.00pm. Bila la nak mula buat point no 4?

Ohya.. aku ada menda lain nak tulis ni.... tensen ler... Ohya pasal tulisan.....

RUMI.... ROMAN.. tulisan yang aku tengah guna ni... Is it Latin or Roman or GREEK??????

Mana yang betul?

Kalau numbering.... memang le Arabic...

Dah check.. Greek ada alphabet dia sendiri.. So, Roman le yang betul..yang modern Greek still based on ancient punya...

Tadi aku tengok YouTube pasal SIAK SRI INDRAPURA...

sebelum citer lanjut.. better citer sekang.. salu aku lupa apa yang aku pikirin. What is INDRA??? Dunia alam Melayu yang aku pasan agak obsess dengan INDRA... Aku ada cousin datang dari SUMBAR (bukan selumbar.. tapi dari Sumatera Barat or Ranah Minang).. BTW aku pelik kenapalah takde movement by Minang people kat SUMBAR untuk tukar nama PROPINSI dari Sumatera Barat to,.. IDK.. perhaps Minangland? Minangstan? Tanah Minang? Or simply RANAH MINANG...

Akronim pun sounds good.. kalau Tanah Minang leh guna TM. Kalau Ranah Minang leh guna RM.. tapi kalau nak sound SYNC dengan Negeri Sembilan... guna saja nama Negeri Minang.. senang. so akronim NM... macam NANGGROE (Nanggroe Aceh Darussalam or NAD)

Tak pun senang-senang guna je nama MINANG.. nak hip.. PM.. Propinsi Minang... Minangkabau pun ok gak.. aku rasa diornag ni ada masalah self-esteem la.. mungkin sebab bunyi tak komersil kot.. Tapi percayalah kalau istilah itu dipopularkan dan diiktiraf.. sure jadi hip and sofistitikated+... 

Pelik aku.. punyalah ramai manusia Minang dalam dunia.. pikirlah supaya SUKU-BANGSA or ETNIK....or Bangsa anda tu teriktiraf.. bila ada nama dalam penggunaan RASMI.. maka itu bermaksud anda sebagai sebuah suku.. etnik.. bangsa.. diiktiraf... baru lah sonok..

Aceh.. guna nama Aceh.. bukan Sumatra Terutara ke.. or Sumatra Paling Utara.. Even Irian Jaya tukau nama jadi Papua & Papua Barat...

Suku-suku bangsa kat Indonesia patut amek kesempatan masa era DESENTRALISASI ini untuk REBRAND nama propinsi mereka.. 

Patut Sumatra Barat kena tukar nama...  

Ohya satu lagi aku cadangkan the whole+ Malay Propinsi patut disatukan.. Pastu Indonesia patut jadi federation.. 

Tapi which propinsi?? Kalau member aku Indonesian.. beliau ni dari Ambon.. tapi claimed herself as Bugis.. ni jumpa masa kat Philadelphia.. Tapi sorang member aku ni rakan sekerja asal Sabah keturunan Bugis percaya yang Minah dari Ambon itu bukan Bugis.. aku rasa sebab Minah Bugis Ambon tu bukan Muslim.. may be sentimen or ada kepercayaan ALL Bugis must be Muslim kot...

Ohya.. that Bugis girl from AMbon itu punya persepsi yang SUMATRA itu MELAYU... So, kalau ikut Minah Ambon tu.. maka Dari Aceh to SUMSEL wajar masuk dalam the Malay Commonwealth of Indonesia...

Sasah Aceh tak mau.. aku rasa Propinsi yang berminat sure Riau.. Riau Kepulauan.. Bengkulu.. Jambi.. BABEL (Bangka-Belitung).. Sumatra Selatan.. and may be Lampung...

Aku sebenarnya pelik.. cemana Lampung boleh dikasik nama Lampung.. padahal tak signifikan langsung istilah tu.. kalau dari sudut sejarah.. sampai kontemporari ini.. Lampung memang tak signifikan tapi dapat dijadikan nama sebuah propinsi.. cemana Minang yang sangat signifikan tu tak boleh jadi nama bagi sebuah propinsi?

Pelik.

No comments:

Post a Comment