Thursday, August 18, 2016

Sighisoara

Itu buku terkini buat Ibu Tim aka Emak. Semalam beli kat ada sebuah toko buku kat KIP Mall... dah rebranding. Dulu Warta.. tapi sejak anchor tenant adalah Giant maka Mall buruk yang binaannya lebih hodoh dari binaan era komunis di ex Soviet Union dan Eropah Timur... sudah bertukar wajah.

Aku kat kampung lagi... Ni Ibu Tim sedang bercerita tentang kerinduan dengan anak-anak beliau.. Kak Long aku dengan Abang aku dah lama tak balik.. Ibu Tim mengira minggu. Dah 5 minggu tak balik-balik.

Ini beliau sedang mengisahkan tentang pemergian. Baru je habis tentang kematian Nek Entih.. Nek Entih was emak mertua of her. Beliau cerita macam mana mudahnya Nek Entih meninggal.. rebah di atas pangkuan Mak Lang Sakmah dalam pada nak pergi ke klinik.
Pastu berkisah tentang kematian Busu Milah..

Cepat pulak Emak bercerita. Tapi asalnya beliau kesal tentang Dak Long and Abang aku yang dekat tak balik padahal dekat. Pastu Emak bercerita tentang ada orang tua yang meninggal tak diketahui anak. Balik-balik dah berbau saja. Mak cerita memang ada macam kat Chabau. Anak dia balik sebab nak mintak duit kat bapak dia..sampai je.. jengok umah.. senyap sunyi.. pastu didekati..rumah berbau.. ni umah belah hulu PASTI..

PASTI ni entiti perkaderan PAS. Zaman dulu PAS sangat particular dengan TARBIYYAH.

BTW.. Emak sedang komplen tentang TGHH and PAS. Emak umur 76 tahun. Tapi pendirian politik beliau bukan parokial.

Aku tak rasa beliau adalah Non-Conformist seperti aku... beliau sekadar celik politik. Celik demokrasi.. celik hak asasi manusia...  beliau macam my second supervisor yang pernah mentioned "I tua tapi I embraced Politik Baru." Betul.. kadang pelik tengok orang muda.. educated.. berkedudukan tapi.....

Cikgu Tim bijak.

I love her.
Buku baru untuk Emak.

No comments:

Post a Comment