Sunday, October 23, 2016

Port-Au-Prince

Pukul 12.00 baru aku masuk office ini hari... semalam tak tahu aku habis pukul berapa.. Ini aku tengah dok nak letak Huntington (1991b) punya WAVES OF DEMOCRATIZATION.. siap nak hafal sekali tahun-tahunnya by heart... 

Apa lagi yang aku nak tulis sini.. Aku baca buku Crump (2010) pasal Industrial Revolution.. aku jumpa satu lagi term yang aku gemar.. 

AFRO-AMERICAN state... Crump (2010:11-12) bagitau sebab French kalah dengan uprising kat Haiti lah yang nyebabkan Napoleon jual Louisiana to US in 1803.

Rugi eh.. patut kalau tak jual... may be ada 3 buah negara kat North America yang berbudaya French.. kalau Louisiana tu a sovereign state sekarang.. sure Quebec pun tak jadi sebahagian dari Canada.. rugi-rugi...

Ohya.. so... Latin-America.. memang term yang common.. tu hari jumpa Anglo-America... and last night jumpa plak term Afro-America..

Yang pasti.. term Anglo-America diguna buat membanding.. maksudnya bandingkan di antara Anglo-American societies in the north dengan Latin-American societies kat south...

Anglo-American... lebih maju.. jauh lebih democratic... taraf hidup tinggi... tak macam Latin American.. struggle with democracy and economy... kalau Afro-American Haiti plak??? Total amburadul. 


No comments:

Post a Comment