Wednesday, August 23, 2017

Zulhijjah

Hari ni aku puasa. Plan nak puasa 10 hari.. rupanya banyak ek puasa sunat.. Tulah ini 1st day aku puasa. Baru aku pasan, aku lately selain memang susah nak emo.. selalu dalam computer mode.. aku agak banyak bercerita dengan orang.. tak kira lah kat wasap ke, call or sembang. Itulah factor yang merencat keinginan aku untuk memblog. Yelah, sebab dah cerita.. so, malas nak rewind kat sini.

So, Aku azam tanak cer sangat lagi supaya aku banyak modal nak cer kat sini. Huhu..

Aku nak share satu menda ni.. dah lama tapi tak tershare.. so before balik kampung ni aku rasa dah masa nya. Ini macam merungut sikit lah... tapi bukan.. entahlah.. ikut masing-masing yang menapsirnye..

Ni haa...aku rasa.. ramai orang pikir aku ni kaya dan banyak duit... part sedihnya ialah.. yelah bila orang pikir kita ni berduit macam-macamlah... korang pun paham kan.. Cuma tulah aku boleh menyumbang or kasik pinjam or belanja ikut kemampuan semasa aku... kadang geram gak.. tapi persepsi orang tu aku pikir suatu doa.. yelah.. orang pikir kita ni banyak nau duit.. mana tahu kot Allah pun betul-betul kasik aku duit banyak-banyak....

Ada satu hari ni.. tengah meronda... member aku ada dok sebelah.. aku drebar.. dia pasenjir.. itu Ayah aku tau nyebut pasenjir.. ni patut leh masuk kamus dewan.. yelah it sounds very Malay... So tak salah ek kalau perkataan passenger tu di bawak masuk dalam bahasa Melayu...

Masa meronda tu.. aku teringat salah satu faktor yang sebabkan aku kuat sangat nak berjalan dan sangat terer geography... faktornya is Emak sakit masuk University Hospital.. Sekarang ni UM Medical Center... Yelah zaman tu Hiway PLUS takde... ada... tapi takat dari exit PD sampai ke Jalan Syed Putra... dan sambung dengan Federal Hiway...  Sebab Emak kat situ maka Ayah bawah kitorang ke KL tiap weekend.... penat... and bila aku pikir sekarang... hmmm penat gak tu sebab aku ni pun dah mula merasa penat salu ulang alik Somban-Jasin.... penat walaupun keter ada ekon.. walaupun lalu hiway... walaupun jalan kampung dah lurus.. tak banyak selekoh macam dulu...

Masa meronda tu.... masuk Felda Sendayan... Selain teringat Siti Nordiana and siap nak carik umah dia tapi tak jumpa... Aku teringat Ayah yang suka nak try 'jalan lama' dari Somban ke KL.. Aku tak suka.. sebab bila ikut jalan lama.. salu akan sesat.. tapi taklah sesat benau... lalu Mantin, Semenyih, Cheras... Tapi salu ikut jalan lama waktu balik dari UH..

Hmmm dah lebih seminggu aku tak balik kampung.. rindu kat Emak.. tapi tulah.. banyak nau keje.. BTW aku pelik bila nengok ada colleagues yang beriya betul kerja sampai kan melewati weekends.. tak balik kampung ke? Tak rindu mak ayah ke??? Memang ada sorang tu nampak macam berjaya... tapi aku kesian kat dia....  kesian... kenapa tak balik??? Mak bapak ko benci ko ke??? Or ko rasa diorang tak penting.. entahlah.. masing-masing berpegang pada values yang berbeza... mungkin pentingkan mak bapak tak universal kot.

Oh.. aku banyak nak citer pasal Myanmar.. tapi nantilah aku ingatkan satu-satu... Aku sebenaunya sangat nak ke Sri Lanka.. may be kena ke Kandy.. naik ketapi.. Or ke Jaffna... bila lah agaknya ek....  Bulan sepuluh ni ke Siem Reap.. aku tak excited sangat... tapi should be ok kot.. apapun aku paling miss Luang Prabang... aku rasa later ke Myanmar memang aku kena pergi Mandalay... Ohya.. kena pergi Davao jugalah.. aku macam nak cari member kat Davao... cariklah kat Facebook or mana-mana...tapi takut plak aku... sebab aku wajib keluar kota.. satu pasal trip Yangon tu.. Aku cirit sampai tak sempat keluar kota... Davao ni aku akan pastikan.

No comments:

Post a Comment