Tuesday, August 29, 2017

Burkina Faso

Aku rasa sangat tak best ni hari. Sebab tak banyak progress. Patut Bab 4 dah banyak progressnya ni.. Aku asik modify Bab 3 je. Tapi aku rasa dah lengkap dah tu. Sebab tuhari takde langsung mention pasal pengundi India. So tadi siap dah.

Itu tulis sebelum balik Raya Haji... Ini hari sudah Senin 4 September 2017. Kemarin lagi dah balik, semalam pun takde buat apa sangat.. Patut malam nak buat keje.. tapi sebab dok makan megi sampai 3 kali dari bawak ke malam.. maka malam terus sakit pala.. 

Aku macam-macam nak tulis.. tapi bila bukak je blog ni terus tak tau apa nak tulis... 

Apapun Alhamdulillah ler raya ni.. Emak ok.. Ayah pun ok.. semua orang ok.. Aku pun sangat ok... rendang Dak Kolong masak pun kali ni sangat sedap.. kuah kacang lagi lah sedap.... Aku lak lupa nak wat ketupat sotong...

Tuhari pagi raya kedua dapatlah bawak Emak ronda-ronda beli kuih.. pastu sampai ke Asahan semua.. 

Oh tadi aku tengok ler AF Megastar sket kat YouTube... tengok Idayu.. sedap plak.. dak Mila yang claimed jutawan tu nyanyi Putus Terpaksa tak sedap langsung.. still tak boleh tandingi version Siti Nurdiana... humble but menusuk... nak lawan Ziana Zain memang jauh panggang dari api ler.. Tu je la yang aku tertengok.

Oh pasal Burkina Faso.. Ini negara dulu tengok atlas.. namanya Upper Volta.. or dalam bahasanya Volta Hulu.. Yang aku pikir.. why not orang Mesia ni guna term macam BARUH... DARAT untuk refer pada geographical location... sure best.. 

Ini sebab teringat.. Emak masa zaman muda-mudanya kaki bertandang kat kampung.. Aku rasa semua orang kampung memang mobile zaman-zaman 70an and early 80s tu..  kejap lepak umah orang tu.. jap kat sana.. diorang salu guna term baruh untuk refer kawasan tanah rendah..  macam rumah yang dekat dengan sawah.. then kawasan yang tinggi sikit.. rumah yang dekat dengan kawasan tanam getah.. itu darat.... Kalu hulu and hilir tu biasalah.. ikut aliran sungai kat sesebuah kampung... 

Best bila pikir-pikir pasal menda yang kekampungan ni.. haha.. 

Cemanalah agaknya nanti ek life bila Mesia ni makin lama makin urbanized??? Even pada aku macam Yangon tuhari... urban area.. tapi lifestylenya kekampungan....

Ini sebab kita selalunya expect urban area ini modern.. facilitynya.. accomodationnya.. transportationnya... environmentnya... tapi ini tak..

Macam aku lah dulu.. dok kat kampung.. tapi aku tak rasa aku budak kampung.. memang tak buat aktiviti kampung.. mungkin kalau aku duduk area hilir.. itu rumah lama kami.. sebenaunya rumah arwah nenek kami... parents aku jaga sebelum Nenek pencen... mungkin aku dapat rasa life kampung tu..  tapi sebab pindah rumah baru.. rumah plak rumah batu.. and jiran ada depan tu jer... bukan macam kampung tradisional Melayu Melaka yang rumah rapat-rapat... Maka aku tak dapat rasa hidup as budak kampung....

Mungkin yang lebih tepat... gaya hidup modern kot... dok kampung.. tapi disebabkan family middle class.. maka dapat nikmati gaya hidup modern.. kalau dok bandar pun.. tapi kelas bawah... maka tak dapat sangat kecappi modern lifestyle tu...



Aku suka banget dengan rupa paras truck ni.. comel gila.. Bila lagi nak gi travel ni.. kalaulah PhD dah habis.. memang tiap bulan aku keluar Mesia.
Ha.. tu 111 pingat emas.. yang dapatkannya was Azizul Hasni Awang... masa aku kecik-kecik kalau lumba beskal ni memang M. Kumaresan lah.. sekarang dah tak dengau nama tu.. BTW tu hari ada Nurul Huda Abdullah appeared on TV.. aku sangat mengidolakan dia sampai sekarang.
Inilah Yangon.. tengok keta cantik-cantik.. tapi persekitaran belum lagi... Tapi aku syak kejap je ni.. dalam masa 5 tahun lagi.. datang.. memang banyak berubah.

No comments:

Post a Comment