Monday, August 28, 2017

SEA Games

Baru jap tadi aku tengok medal tally... Mesia dah 101 gold... another 10 to meet the goal.. hmmm aku ingat Mesia ni just boleh dapat kurang dari 70 jer... nampak sangat minda aku ni terperangkap dengan masa lalu.. baru aku paham kenapa pengundi tua sukar merubah pendirian.. dan orang muda cara berpolitik and pendiriannya ikut suasana semasa.. rupanya orang tua terperangkap dengan kenangan silam.

BTW, baru jap tadi Azizul Hasni Awang baru dapatkan medal ke 111 for Malaysia.. Inilah SEA Games yang aku macam semangat sikit nak ikut.. Kalau lah dah abis wat tesis ni memang aku dok depan TV jelah.

Aku pelik tengok prestasi Indonesia sekarang tak macam dedulu.. Dulu hebat sungguh.. era Suharto.. tak kira sapa host sure diorang je bolot... alasannya kalau tanya orang dewasa waktu tu.. katanya sebab Indonesia ramai population... Tapi kenapa sekarang tak lagi? Aku perasan since democratized Indonesianya prestasi sukan merudum teruk. Ada kaitan ke antara democratization dengan sukan??? Salu kalau democratize segalanya akan meningkat.. terutamanya ekonomi and standard of living.. tapi kenapa performance sports leh merosot? Peliklah.

No comments:

Post a Comment