Friday, August 25, 2017

67 Pingat Emas

Last sekali aku betul-betul mengikuti SEA Games masa Mesia menang 67 emas... Itu zaman-zaman aku Nurul Huda Abdullah kot.. dia menang 7 ke or ( emas. Ingat lagi Mesia masa tu leading.. tapi bila lepas je abis padang and balapan... hmmm terus je Indonesia lead and menang keseluruhan.. Lepas-lepas tu Mesia macam merudum... tak tempat ke-3 nomor 4... Since then,, aku malas.

Yang nak jadik ceritanya.. tadi balik saja lepas meeting Dr. Sity.. aku terus tertengok. Aku ni selalu rasa macam kalau aku tengok, mesti atlet tu kalah.. tapi tadi aku beranikan diri tengok Shalin main.. sangat mendebarkan.. Tapi aku puas hati walaupun beliau kalah dengan satu mata je masa game kedua... dia dapat 222 and Tania Tempe.. tah susah eja nama dia.. aku tak ingat... google pun tak dapat. Yang manisnya game yang au tengok tu contributed emas ke 67 untuk Mesia... OMG what a coincidence.  Hepi gila aku!!!

Memang inspiring and beri motivasi untuk aku bila tengok Shalin... tak sangka beliau main lagi.. Ingatkan dah retire and jadi coach saja... Kisah Shalin proves yang life takkan selamanya di bawah dan takkan selamanya di atas dan tak selamanya di tengah... Kalau ada keinginan.. ada usaha... aku yakin kite leh berjaya.

Memang ini hari happy.. selain Shalin dapat emas ke-67, aku happy sebab Dr. Sity very positive dengan thesis aku. Alhamdulillah aku bersyukur sangat-sangat.

Aku pun dah mara masuk buat Bab 4. Aku yakin dalam masa sebulan kalau Allah izinkan, dapatlah siap. 

Ohya, tadi Dr. Sity bagitau.. InshaAllah PRU-14 bulan Februari 2018. Aduh, aku kena siapkan tesis aku secepat mungkin!!!

Alhamdulillah aku makin lama makin happy sekarang.. Semuanya makin berjalan lancar.

BTW ini hari.. hari ke-3 aku puasa Zulhijjah.. plannya nak puasa 10 hari.. Sambil-sambil tu sekarang ni aku baca Surah alWaqiah and Surah arRahman tiap-tiap hari.. hihihi.. Mohon pada Allah.. nak kaya raya dan berharta.. Aku nak baca 40 hari berturut-turut.

Aku ada few friends yang aku nengok sangat down... sangat paham.. Aku pernah melalui... memang payah nak kuar dari situasi itu... Tapi kalaulah boleh aku bagitau.. which aku ni malas nak kasik tau depan-depan.. takut orang kecik hati... or takut gak tersalah cakap.. orang sangat terasa.. yelah.. dalam situasi cenggini memang sensitipnya luar biasa.. aku tau tu.. sebab aku pernah berada..

Sebenaunya.. down itu.. a state of mind... ia hanya di fikiran. Minda kita yang pikir kita ni sangat tak beruntung.. kita yang pikir kita tak ok.. walhal kita dalam keadaan yang sangat ok.. Ada mata telinga... waras.. apa lagi.. hensem.. cantik.. sempurna sifat... apa lagi yang tak cukup??? Kasih sayang??

Aku selidik kenapa aku down dulu.. aku selidik kenapa I did stupid things dulu.. and jadik stupid... aku teliti apa faktor yang nyebabkan aku down... Very easy kengkawan... sangat mudah... bukan sebab aku tak cukup kasih sayang.. bukan aku takde duit... bukan sebab tak cukup tidur.. bukan sebab lapar...bukan sebab kerja aku teruk sangat... bukan kerana PhD ni torturing (yang ni sangat debatable... ko rasa dulu baru ko tau... but still takleh salahkannya)... bukan sebab orang lain.. bukan sebab langit atau bumi.. bukan sebab kawan-kawan.. bukan sabab mak bapak.. 

Tapi sebab aku sendiri... Aku yang pilih untuk down.. aku yang pilih untuk serabut...

Tulah bila ada yang ngadu... aku down.. aku serabut... aku paham.. ada yang aku nasihatkan ko semayang la.. ko bacalah Quran... ko puasa lah... paham... bunyi poyo... tapi memang itu menjadi... siyes weiii.. aku berkali bagitau.. aku dulu bukan hanya secularist... tapi nearly atheist... kalau dengau dek Zakir Naik sure kena makinya aku ni... 

Aku tak tau nak explain cemana wei.. tapi memang lapang dada.. memang lapang kepala otak... Ko pikir aku suka ke nak ceramah macam pencetus ummah ni.. tapi dah memang itu yang paling mudah... so tu jelah yang aku bagitau.. Macam sekang.. aku buntu je.. aku baca Quran 3 ain.. pastu memang sangat ok.. 

Tapi biarkanlah ek.. ko nak down sampai kiamat.. downlah.. gejala down ni universal.. masa kaya down.. masa tak berapa kaya pun down... masa single down.. dah ada bini.. ada laki pun down.. masa busy down... masa tak busy pun down.. orang buat baik pun ko down.. orang buat jahat of course lah lagi diingatnya sampai ke Jannah.. 

Kalau pikir situasi tak menyebelahi.. sampai bila pun begitulah.. dah jadi macam Alip dan Vida pun nanti.. kalau kita biarkan diri kita berpikiran cenggitu.. cenggitulah jadinya.. down sepanjang masa.. So, siapa sebenaunya kena down syndrome??? Orang-orang istimewa tu ke or kita ni?

Tu sebab aku respek dengan atlet macam Shalin.... daya tahan tu.. luar biasa. Wat pe nak down.. dapat pingat ke? Dapat duit ke??? Kena move on... Mesti mara... Cara mara... aku bagitau banyak kali dah....  

No comments:

Post a Comment