Monday, August 28, 2017

Narrowcasting

Adoi bengang betul tadi dah tulis satu entry dengan tajuk yang sama kat atas tu.. tapi masalahnye aku letak banyak pictures maka takleh nak upload.
\
Takpelah.. kena mara.. Basically narrowcasting ni tentang media sosial ni dia ada satu lagi role.. salu orang dok focus on role dia yang seakan broadcasting.. tapi orang tak use broadcasting sebab itu term untuk mass media.. macam TV, radio and sok kabau.. Makanya orang gunalah term viral...

Makanya, role itu ialah dia yang memang allow users pilih maklumat sendiri nyebabkan orang baca and nonton maklumat yang ikut citarasa dia je.. macam TV, sok kabau radio.. ko tak leh nak wat camtu sangat..

So, kalau ko memang asal sokong PR.. bila ko gi media sosial.. takde maknenya ko nak baca page yang ada Najib, Zahid and sebagainya.. kalau gi pun page diorang.. ko nak kutuk-kutuk.. ko nak luah perasaan tak puas hati... bukan ko makin terpengaruh dengan diorang bila diorang guna media sosial.. malah makin naik jemu and meluat.. nak nak kat Twitter... Orang bandau ke.. orang belajau tinggi ker.. memang salu nye diorang muak.. the want to see less of BN and its leaders... Maka adanya mereka kat media sosial bukannlah nyebabkan orang suka diorang...

Pastu... kalau ko racist.. ni jenis gila bapak racist.. salu orang racist ni ada masalah kompiden.. dia salu takleh tengok orang lebih.. or belagak lebih.. tu sebab ada anti-semitic... benci Yahudi... kenapa? They are generally very successful... orang tak tengok bab kerja keras.. bab diorang kena oppress or kena discriminate.. tapi focus bab nipu... or kekadang kita geli dengan sesuatu kaum tu.. camtulah.. so, dia ni pun pegilah tengok blog-blog racist.. pastu bila gi FB or Twitter connect plak dengan likeminded people.. maka bertambahlah racist lah orang itu...

Tu lah pasal tiap sesuatu tu pasti akan menghasilkan at least dua effect yang bebeza... media sosial leh mengintegrasi dan boleh disintegrate people... kita boleh kenal dengan lebih ramai orang lagi.. yang macam-macam latar belakangnya.. and kita pun leh kenal dengan lebih ramai orang yang perangainya.. pemikirannya serupa macam kita... hahaha

Gambau bawah ni aku hamek kat Yangon.. umah ni cantik and menarik... I tak miss sangat Yangon macam aku miss Luang Prabang.. tapi kat Yangon aku lebih paham dah culture, politics and manusianya... 

Cakap pasal manusia.. orang Myanmar ni.. memang Mongoloid betul featurenya.. high cheek bone... ketara benau... aku teringat ni pun sebab tengok acara terjun platform... atlit Myanmar tu memang Myanmar benau muka dia.... and satu hal.. diorang ni bile cekelat... berkarat.. aku rasa macam orang Cambodia yang aku banyak jumpa kat US dulu.. kat mana ek.. ni kat area-area dekat pelabuhan.. ada satu pasaraya Vietnam kat situ.. kat situlah leh beli kecap manis dari Indonesia.. kalau tak silap aku.. kicap Cap Kipas Udang pun ada kot..  Pastu beli beras dari SEA.. kalau kat pasaraya biasa... beras dia lain... so, bila masak... tak sedap tekak Melayu kita ni nelannya... 

BTW racist ke aku cakap cekelat berkarat tu?? Itu observation je.. aku sekadar menyatakan... Yang aku pasan.. bila aku cakap something orang salah tapsir.. nak-nak dalam politik.. kena ingat aku menyatakan... aku bukan menilai.. tapi ini dok ingat aku menghakimi... geram aku.. macam ada sorang member baik aku ni... akan tanya.. habis tu rasanya elok ke macam tu... La hai.. aku hanya describing... geram betul.. 

Macam cekelat berkarat.. itu sekadar penerangan... supaya leh imagine dalam kepada otak.. BTW.. kalau orang Serani Melaka... diorang cekelat gak... tapi warna dia lain daipada orang Melayu.. kita kalau cekelat.. kita cekelat kuning kelam... diorang cekelat copper... ha... Rindu plak zaman aku keje Singtel kat Melaka dulu... keje tu gajinya kecik... tapi keje tak bawak balik uimah... tak perlu banyak baca.... tapi orang macam aku jadik stress.. sebab keje tu buat aku makin bodoh... sebab tak baca apa.. takde keperluan.. tapi sebenaunya leh je.. keje tu allow aku ada hobbies... 

Tapi yang keje sekarang ni... memang stress.. tapi bila tengok balik... keje aku sekarang selari dengan hobbies... segala menda yang aku suka baca... macam menda-menda politics... culture.. semua tu memang directly related to my career... cenggitu gak dengan aku yang suka jenjalan ni... tulah syukur and sangat bertuah sebab basically keja aku ni is hobby...

Nyaris lupa.. semalam kat YouTube.. aku jumpa satu term yang refer to orang Arab Maghreb yang ada keturunan Turki.. ni hasil Ottoman Empire.. termnya is KOULOUGLI... hahaha... 

Aku rasa next destination must be Colombo lah.. kena keluar sampai Kandy.. pastu pergi tengok orang Moor.. ini bukan macam Moor kat Andalusia...ini Moor cakap Tamil.. pastu tengok Orang Melayu Sri Lanka.. 

Oklah kena buat Bab 4.. bab 3 dah betul sudah... berjaya gak buat rumusan yang isinya beda dari isi perbincangan... lega. Alhamdulillah.   

Tengok tu.. berlumut kan... sini cannot help sebab ada monsoon season yang keterlaluan... Drebar teksi tu hari ada kasik tau yang Myanmar ada 3 musim... Panas.. Sejuk... siap dia bagitau ada ketul-ketul ais leh turun.. tak tau lah kalau si celaka tu propa.. pastu... musim hujan... aku datang musim hujan. Aku syak... Luang Prabang pun sama... tuhari masa aku datang... nak habis musim sejuk nak ke musim panas... Macam kita kat mesia ni takde musim kat... tak tentu.. jap panas.. jap ujan.

No comments:

Post a Comment