Sunday, August 27, 2017

Koryo Saram

Marin, jumpa Dr. Sity beliau bagitau basically thesis aku berkenanan media sosial sebagai alat menghasut.

Betul tak? Hasut benci orang tu.. hasut jangan undi orang ini.. hasut orang beli barang.. hasut orang membeli menda yang tak mereka perlukan... hasut orang suka kita.. hasut orang supaya benci kita pun ada.. selalunya tanpa kita sedari... hahaha

Apa lagi ek input beliau? Ohya, sejarah YouTube. Baru aku tau yang YouTube ni rupanya kegunaan awalnya ialah dalam perkilangan... untuk ajau orang kat tempat lain cemana nak pasang barang... kiranya for training purposes lah. So, dapat jimat duit daripada hantar expert ke kilang-kilang letaknya kat ujung dunia... Hebat kan? Tapi kendian baru lah media sosial jadi tempat nak belajau musik.. belajau nyanyi.. tempat tunjuk bakat... and later tempat menghasut.

Aku macam nak create my own YouTube channel.. so kononnya nak jadik vlogger... macam Daphne Iking and sorang minah Indon keturunan Canada yang kawen dengan Indon and later dok kat Bali.. Lupa apa nama dia... best gak dia ni.. Sacha Stevenson.. best beliau ni... Dia ni Muslim.. dulu memang pakai hijab and even niqab... tapi sekarang dia lek lek but I believe she is still a devout Muslim... It's cool.. yang penting dia speaks fluent Indonesian.... BTW dari dia lah aku tau yang Indonesians call 'mat saleh' as 'BULE.'

Nanti aku rasa aku nak buat a glossary pasal WHITE PEOPLE... What are terms the non-whites call whites?

Misalnya.. Melayu - mat saleh, Singaporean - ang mo, Indonesian - bule, Mexican - gringo..

Yang bestnya term orang putih or Whites ni bukan sewenangnya refers to white-skinned races. Even among white-skinned people.. the term white may refer to certain group yang nunjukkan there are whiter people among the whites... hahaha.. macam orang Melayu lah... bila orang putih tak cakap omputih which is English.. terus kita cakap... "la.. aku ingatkan dia tu orang putih."

Itu kat Mesia la.. kalau kat US... white Hispanic is not white... you are Hispanic no matter what... as long as ko cakap Spanish and bila ko cakap omputih ada accent.. maka you are not white enough... Makanya... aku yakin.. orang seluruh dunia selalunya guna term white to refer to Anglo people.. yeah.. kalau kat US.. mestilah White, Anglo-Saxon, Protestant or WASP.

Cenggitulah.. memacam YouTube ni.. satu lagi channel yang aku suka is Masaman.. Ini cerita pasal negara.. pasal race.. pasal.. lately aku ada tabiat leaving comments.. hahaha.. sonok plak sebab always dapat input baru.. antara yang best was KORYO SARAM... Maksudnya orang Korea.. Tapi ini lebih refers to Koreans kat ex-Soviets states macam Russia and those Turkic Central Asian republics.. Diorang ni dulu duduk kat sempadan Korea-USSR je dulu.. or present day North Korea-Russia.. tapi sebab ramai jadi talibarut.. jadi spy Jepun, maka mereka ni kena deported to Central Asia.. Sian.. yang best diorang very cohesive and maintain culture and cuisines.. pastu diorang ni rata-rata kuat kerja... lagi kaya dari natives and sangat pentingkan education... Oppressed.. tapi itu tak halang diorang untuk berjaya... luar biasa diorang ni.

Macam aku ni.. orang Melayu berketurunan Jawa dengan Minang.. aku pasan.. aku ni kuat keje.. kedekut... itu character Jawa... ingat lagi boss aku.. Mr. V. Ganesan.. dia cakap Javanese are the Chinese of the Malays... Dia asal Klang.. biasala Hindu kan... tulah dia ramai kenalan among orang Jawa Selangor.. makanya memang dia impress sangat dengan budaya kerja diorang ni..

Part Minang plak.... aku suka jenjalan and tak kisah being relocated.. Bila aku tengok-tengok among family aku yang bongsu yang Cikgu Busah.. member parents aku.. salu cakap masa aku kecik.. Yang ni dok bawah ketiak emak dia jelah ni... hehehehe... Tapi rupanya aku ler yang paling selalu duduk jauh dari family... pernah dok Philly... dok Kedah... uish jauh tu.. sekarang ni je dok Somban.. tapi apa pun aku plan untuk duduk kampung bila pencen nanti.. and aku pun banyak gak berjalan... taklah banyak sangat.. tapi kira bolehlah.. cuma aku takleh beat Kak Ita.. kakak nomor dua aku... Europe, US, Canada, South Korea... bulan 10 ni pi lak New Zealand... even dia ni penah drive ke Krabi and Phuket... tapi of course lah yang gi US, Canada, Krabi and Phuket tu dengan aku.. 

Aku nak merasa hawa sejuk.. dah lama tak merasa... awal tahun tuhari dapatlah feeling-feeling sejuk kat Luang Prabang.. pastu takde dah... Ingat nak ke Cameron.. tapi malaslah.. boring kot.. So, aku pikir may be elok ke Kandy... Sri Lanka... hahaha.. aku yakin saling tak tumpah macam Cameron.

Oh.. pasal pasang impian nak jadi vlogger tu.. kena ada kemera kot... wat masa ni lom boleh lagi... and kalau jadi vlogger pun takleh nak tunjuk muka.. hahaha.. huduh.. tapi sukurlah apa yang ada.. asalkan masih sihat... cukuplah..

Aku dah mula baiki Bab 4.. tapi semalam masa buat  Bab 4 tu aku rasa Bab 3 aku tu hodoh banget... maka aku pun pergi ubah balik.. Ni tak siap lagi bab 3 tu.. tapi jap je...

No comments:

Post a Comment