Tuesday, August 15, 2017

Republic

Alhamdulillah, ini hari ada kompiden untuk 're-public' the blog setelah aku rasa dua bulan 'de-public' or menyah-awamkan blog ini.

Things go really well. Banyak perkara jugak yang jadik masa senyap tu. Yang menarik, masa senyap tu pun aku takde nak memblog... Ingat macam banyak aku nak curhat and share. Tapi takde plak.

Itu hari pergi Myanmar, dari Senin minggu lepas bawak ke Kamis. Aku rasa sangat happy walaupun just lepak di Yangon saja. Busuk, bau sirih, bau longkang, bau sampah, bau beer, bau kohok ketiak, bau hanyir sungai Yangon... Memang sangat busuk. Bangunan pulak berlumut tak maintain.

Tapi aku happy. Aku ingat aku akan sangat happy bila dapat nengok Shwedagon Pagoda.. besau gila wei... katanya gold plated. Memang gila. Itu structure dari kecik lagi aku terlalu berhajat nak tengok. Aku rasa sejak darjah dua. Tapi, aku taklah happy sangat sehappy aku dapat info pasal politik Myanmar.

Ini info aku dapat masa lepak kat satu restaurant Muslim. Nama dia ONE SEVEN ONE, kalau tak silap kat 53rd Streeet. Basically, Yangon ni sangat teratur town-planningnya. Kalau cara bagi address tu, macam cities kat US plak.

Minah the operator of the restaurant ni rupa parasnya saling tak tumpah macam Umie Aida atau nama asalnya Fatimah Binti Rahmad. She is very well-conversant pasal Myanmar punya history and politics... Lepak 3 jam dengan dia impactnya sama macam satu semester belajau pasal Myanmar politics!!! Dulu dengan Mohi (colleague from Myanmar), memang aku tak paham apa. Dulu subjek pasal Myanmar memang paling aku benci.. tapi balik dari Myanmar memang aku rasa fall in love plak..

Betul ler cakap orang, tak cukup dengan baca buku or tengok takat bukak Wikipedia or tengok Youtube... or tengok dokumentari ke.. semua tu tak cukup.. kena berjalan gak ke tempat tu.. barulah betul-betul paham.. baru betul-betul feel... huhuhu...

Banyak gila nak cerita.. tapi tak cukup masa.. Yang penting balik dari Yangon aku merasakan semangat luar biasa... and rasa cuku bahagia walaupun banyak perkara yang belum aku capai dalam hidup...

No comments:

Post a Comment