Friday, August 25, 2017

Shwedagon


Emak tengah breakfast, tunggu Ayah.. karang diorang keluar gi Jasin. Aku sentiasa rindu Emak.. Tapi sebab buat tesis aku tak boleh balik selalu.
Inilah notes yang buat aku paham tentang politik Myanmar. Aku sangat beruntung dapat jumpa minah owner restaurant ni. BTW ada kengkawan yang aku pasan pikir aku ni pergi berjalan sebab aku nak cuti-cuti Malaysia.. nak sonok-sonok... Quasi truth ya.. No, please jangan samakan aku dengan orang lain atau kengkorang.. Tabiat travel aku sangat lain... Apa yang aku suka selalunya orang lain tak suka.. and apa yang kebanyakan orang suka.. aku tak berapa nak gemar...  Aku tak shopping.. even kat parents and adik beradik pun aku tak beli... So, basically, hadiah aku bila balik Mesia is my stories.. kisah travel and information yang aku dapat pasal negara tu... Too bad kalau tak bertanya maksudnya takdelah dapat hadiah dari tempat yang aku lawati tu.. your keychains and fridge magnets are my stories.. Aku sangat appreciate info yang aku dapat dan experience aku sepanjang aku berjalan.. Aku treasurenya sangat-sangat.. So, pada aku kalau orang tu takleh hargai kisah pengalaman aku.. maksudnya orang tersebut tidak menghargai aku... yelah.. tak meningkat pun pendapatan bulanan dengan dengau citer aku... Arghh takyah pikirlah.. 
Aku bila tengok je Shwedagon temple.. aku dah rasa.. that's it.. I've seen enough Buddhas and pagodas.. dah tak larat lagi.. yang ni besau nyer.. nak je aku kopek emas tu.
Inilah Shwedagon Pagoda yang aku nak tengok dari kecik lagi. Aku rasa dalam artikel Astora Jabat kot yang bercerita pasal Burma... Utusan Malaysia zaman dedulu memang bagus...  basically it has been Myanmar for many-many-many years.. Burma is a western term for Myanmar.. samalah macam Malay for Melayu... Cuma tah bila 90-an kalau tak silap Junta lahanat tu made Myanmar known to the world... Lain example is Greece.. kalau term Greek nya is Ellas... or Hungary for Magyar... or CYMRU untuk WALES..  

No comments:

Post a Comment