Tuesday, May 30, 2017

Siem Reap

Aku beli satu lagi tiket.. Kali ni pegi Siem Reap. Sehari saja. Pergi 16 October.. balik esok tu.. 17 October.

Mula-mula aku try beli ke Davao. Tapi katanya takde flight plak. Pelik. Aku rasa Davao ni destination baru for Air Asia kot.... Moga-moga cepat ada... leh aku ke Marawi City. Aku nak sangat gi situ... Yang aku baca, Marawi ni cun sungguh bandau nye, tepi tasik. Even dulu ada wartawan TV3 pegi lama kat situ.. ingat muka je.. nama tak.

Dengan perginya aku ke Siem Reap maka completelah sudah jalan kat Indo-China punye region. Aku ingat nak buang Astro untuk jimatkan lagi expenses aku. Tapi salu rasa macam sayang plak. Tengok la cemana. Tapi ni aku dah amek nomor customer servicenya. Sok nak call.

Boring dah sebenaunya dengan Astro ni, bayau mahal untuk repetitive content. Habis je study kelak aku nak masukkan Unify and buang terus Astro.. then beli smart tv. Nak tengok movie, live streaming sahaja!! Huhu.

Oh aku masih lagi buat Bab 3. Bab paling tak best sebab betul-betul pasal politik Mesia. Buatnya buat aku rasa bodoh and buat aku lagi convince untuk tidak mengglamorkan diri kelak... konon dulu nak jadi penganalis politik popular. Huhu.. Malaslah... 

Tengkuk aku sakit...

Semalam, ada student aku perlukan kata-kata semangat... Kah kah kah... aku bagi tau dia.. waktu aku ok ni.. memang payah aku nak kasik kata semangat.. caci.. keji tu senang...  hahaha... kenapa? Sebab emosi tengah stabil dan rasa segalanya mudah....

Tapi tulah... takleh leka... dalam pada semuanya ok kang... ada je menda yang menduga... So, kena salu doa ler jawabnya..

By the way... aku dapat merasakan cerita-cerita aku dah takde jiwa.. takde soul.. Tapi biau jerlah cenggini... kalau berjiwa sangat.. itu tanda gundah gulana...

Ohya, semalam aku teringat nengok klip tah sapa actor from China ni... dia confessed pasal diri dia yang asik fail.. pastu cerita pasal rejection.. dia cakap dia applied kije KFC pun kene rejek... Then dia cakap orang yang self-checking.. tak komplen itu punya chance untuk berjaya yang sangat tinggi.

Menda ni aku melampau setujunya.... 

Ohya, pasal self-critical tu... dulu aku rasa macam beban tau... tapi sekarang ni.. self-critical tu buat aku very peaceful..... Ha.. inilah tips terkini aku...  dah lama dah nak share.. tapi sebab aku ni sekarang tenang banget... setenang Cikgu Mala yang pernah jadi calon PAS untuk PRK DUN Tenang dalam kawasan Parlimen Sembrong, Johore.. dalam tahun 2011 dulu.. lama dah ek... Emak dulu salu sembang pasal Cikgu Mala ni... hmmmm... rindu kat Emak...

Memang susah nak rasa tak puas hati.. nak rasa kecik hati jauh sekali... takde nak rasa tak dihargai.. takde rasa diketepi.. even takde rasa rendah diri walaupun being very crtical terhadap diri sendiri... 

Paham kan.. kalau jadik cenggini maksudnya kita ni sedau diri.. aware pasal kehodohan dan kebangangan sendiri.. pendek kata kita sedau kelemahan diri...

Tapi persoalannya.. cemana leh rasa sangat ok??? Cemana leh rasa tak marah dengan persekitaran?? Cemana leh rasa tak rasa apa-apa walaupun dihanjengkan???

Senang jer... macam aku lakan.. bila orang macam turn me down for certain things... aku terus ingatkan diri... yeah.. aku ni boroi... aku bengap... hodoh... aku ni bukan artis.. aku tak kaya... aku takde bisnes impot ekspot yang nilainya miliar... so aku sedau diri... lagipun ketiak aku baunya bacin.. 

Basically... aku cuba paham apa justifikasi orang yang layan aku sebelah mata saja tu... dapatkan jawapan... walaupun may be itu assumption kita je sendiri... yeah.. tapi itu sangat melegakan... pahaminya dan tahulah kita cermana nak bawak diri.. and tak perlu terus meneka.. tak perlu nak bermuram durja... teruskan saja kehidupan dan tak sempat aku nak down.

Yang menarik.. this approach tak buat aku rasa rendah diri... tak gak buat aku rasa nak bunuh diri... jauh sekali tu.. dan tidak gak buat aku rasa berdendam... sebab apa tak dendam... sebab kita paham....

So sangat peaceful kan????

Ah satu lagi... self-critical buat kita mencari... ada tak salah kita pada orang lain?... itu buat kita tanya diri sendiri... pernah tak kita buat apa yang orang yang tadi tu buat kat kita tu kita pernah wat kat orang lain??? Macam ni lah... kita marah sangat orang tipu kita.... sebelum nak melenting.. tanya diri? Pernah tak kita menipu orang lain??? Kalau ada... tak perlu marah... and tak perlu justify perbuatan salah kita tu... sebab salu je.. "aku nipu sebab.... so ok.. yang ni dia nipu...." Tipu tetap tipu walau sebaik mana tujuannya.. huhu.. 

Ha... itulah caranya... dengan demikian.. takdelah drama...

Alamak.. buka







No comments:

Post a Comment