Wednesday, May 3, 2017

Mingnong

Mingnong ni term jumpa kat Leonard (2008). Baru pasan bila buku ni published. Lama dah, tapi best gila. Sebelum ni aku memang tak minat langsung pasal China. Pada aku overcovered. Semua nak sembang pasal China. Punyalah aku bosan topic China sampai discard topic China dari syllabus. Sebab pada aku cerita China is a only a sub-theme of Globalization. Samalah reason aku buang Myanmar yang pada aku just another case study of Human Rights. Sementelahan aku nyampah dengan sorang ex kelik dari negara tu. Mulut dia busuk. Siyes, konon bau akibat berpuasa. Tipulah hari-hari puasa. Aku tengah seronok betul buat tesis. Tapi gentar gak. Esok dah kena hantau second draft of chap 1 to SV. Tak taulah. Aku berserah saja. Ni chap 2 dah nak separuh 1st part tu siap. Tapi ni aku rehat. Lepakkan kepala dengan baca pasal China. BTW aku punya reference yang paling updated termisplaced. Tapi aku rasa ada je kat komputer opis angkat kat bawah tu. Esok aku tengok. Tadi dalam kul 10 macam nak ke kampus and carik file tu. Tapi rasa gentar plak. Sekang agak takut dengan entity and activity paranormal. Dulu tak langsung, sejak dua menjak ni plak. Haah aku dah berubah. Pecaya plak aku dengan menda tu semua. Aku minat sangat nak ke China bila baca buku ni. Aku plan nak ke Kunming je dulu. Pastu baru pikir tempat lain. Teringin nak tengok Yunnan. Sebab ada tiga teori tentang asal usul orang Melayu. 1st datang dari Dataran Tinggi Yunnan, 2nd dari Champa, 3rd memang dari Malay Archipelago tu sendiri. Aku tak ingat sebenaunya ni. Tapi hantam jelah. Malas nak gugel. Yang penting yang sangat aku ingat is orang Melayu ada dua waves of migration. Macam waves of migration to America. Tapi tu jaman moden. Ini jaman pre-modern. Ada Melayu Proto and Melayu Deutro. Proto Malay. Proto kulit cerah tapi less advanced pastu dok kat area gunongan. Deutro plak more civilized and maritime. Kulitnya gelap sikit. Salu, orang kulit cerah lagi maju kan. Macam kat Indian sub-continent, the Indo-european races yang putih, yang hidung mancung, yang tinggi always yang berada kat kelas atas societies. Mereka enjoy hegemony and dominate dark skinned Dravidians. Tempat lain pun macam tu, macam kat US. Or South Africa during the era of Apartheid. Or kat Sudan era sebelum munculnya Republic of South Sudan. Sudan ni best, the lighter skinned Arabized Northerners repressed the darker skinned Christian-pagan Southerners. Maka salunya memang yang lebih cerah kuasai yang lebih gelap, memang dah macam suatu yang alami. Tapi kat Malay Archipelago. Oh BTW budak-budak aku terkejut aku, bila aku sebut archipelago waktu lecture tuhari, tercengang. Pastu siang tadi menjelang waktu dinihari waktu berkeliarannya jin dan syaitan aku dapat komplen yang aku ngajau luar dari syllabus. Mak aaaii. Persoklannya, siapa yang lebih tahu luar dalam pasal subjek tu sampai dengan pandainya boleh dakwa segala mak nenek yang aku ajau tu takde kena mengena dengan syllabus? Bila gagal paham, bila gagal linkkan segala apa ilmu tu, bila diri sendiri tak meluas pembacaan, disalahkan orang lain. Aduh apa ke bengapnya tu. Punyalah baik hati aku INTRODUCEkan segala mak nenek ilmu tu, dengan mudahnya dikatakan aku ngajau luar syllabus. Kita kasik LEBIH. Lebih yang masih dalam ruang lingkup sylabus, tak terkeluar walau sedikit pun, tapi dituduhnya kita menyusahkan dia. Katanya tak tercapai dek akal pikiran. Haah, pergilah amek mathematics, pegilah amek medic, pegilah amek statistis, pegilah amek engineering. Tercapai tak dek akal ko? Dah sedia ada band bawah, dia mahu terus syok berada di bawah. Kita mau elevate, upgrade kualiti dia, dia mau terus di takuk lama. PENAT. Hmmm lantak ko lah, yang penting aku dah buat keje aku. Haah kan, bodoh pun ramai je yang jadik jutawan. Ramai je orang bodoh tapi mampu employ orang cerdik and mereka jadi boss kepada orang bijak pandai. Yang penting licik. Tapi betul ke oooiiii yang jutawan nampak bodoh tu tak cerdik or sekadar licik? Bosannya aku tulis pasal menda ni. Kenapalah still curhat walhal tadi nak cerita pasal China. Ni ha pasal China ni. Sekarang ni penuh paradox, munculnya NEW LEFT and NEW RIGHT. Yang kirinya tak betul-betul kiri. Yang kanannya pulak berpaksikan kepada kirinya measure. Haha. Konpiuskan. Tapi sedaulah wahai umat, kekonpiusan itulah yang bawakan kau jumpa sesuatu yang sangat indah, sangat luar biasa. New Left dia mahu social justice aka equality tapi dengan gomen yang mendemokrasi. Bila ada je terma social tu. Itu elemen kiri. Tapi demokrasi tu kanan. New Right dia mahu MARKETIZATION & PRIVATIZATION tapi guna autocratic measures, guna kuasa negara. Ekonomi pasar itu kanan, tapi autocracy itu kiri sebab negara lebih berperanan. Nampak tak? Dalam kanan ada elemen kiri, and vice versa. Blah. BTW MINGNONG is a byproduct of Chinese Marketization. Ini macam lagu Beyonce, lagu LISTEN, "I'm not home in my on home." Maksudnya, perubahan system economy menyebabkan penghijarahan dari kampung ke bandau, from inland to the coastal area, munculnya urbanization. Ameklah urban sociology kot-kot senang ko paham. Huhu. Kalu kat Indonesia ada TRANSMIGRASI. Gugel le sendiri. Tapi nyebabkan gak ethnic conflict. Paling ternama was PERISTIWA SAMPIT di KALBAR between the Madurese and the Dayaks. Better aku baca buku.

No comments:

Post a Comment