Saturday, June 13, 2015

Situs

Aku betul-betul bengang dengan any pihak yang destroy historical sites be it during conflict or in the name of development...

Tu hari.. few years back kot.. yang giant Buddha statues kat Bamiyan Valley.. tu Taliban..
Kali ni.. kat Yemen.. masalahnya Moslem sendiri yang musnahkan...

Yang kat Makkah in the name keselesaan jemaah haji and umrah.. habis buildings yg erected during Ottoman era kena bulldozed... rumah kelahiran Nabi pun kena sodok.. aku doubt alasan the Najd rulers yg claim to be the guardian of the Haramein tu... konon not to promote idolatory...

Yang kat Mesia pun ada... dataran Pahlawan dok bina atas padang pahlawan.. patut biarkan aje.. tgok apa jadik.. last2 A Famosa yg jadik lambang Melaka sekian lama dah hilang gah.. xleh nampak dari jauh.. seolah dok belakang bangunan.. kalau dataran pahlawan tu memang betul2 buat mcm dataran Merdeka takpelah.. that is a dataran.. ni aku tak tau nak decribe cmna dataran tu.. yg aku tau.. it is an eyesore...

Masa construction of dataran pahlawan tu aku ingay lagi dalam tahun 2002 kot the Star ada reported pasal terjumpa historical relics masa korek2 kat situ.. tapi state gomen still proceed..
Sedih.

No comments:

Post a Comment