Wednesday, June 3, 2015

Sixth St.

Aku ngantuk.. tapi still nak share.. this morning I felt like talking to people.. so I called few closest friends tapi mereka busy. So aku call la this friend yang kiranya a friend yang paling malas aku nak call and nak jumpa. Kenapa? Sebab he is a person yang full of negavities... a person yang full of sadness. Ah ha.. bukan tak boleh lepak dengan dia.. tapi paham-pahamlah sadness and negativities are infectious.. contagious. Bahaya untuk kesihatan minda dan mental. Hahahaha.

Sebab yang lain takleh nak pick up my call, maka I called him. As expected.. he picked up. Alamak memang aku sesal. Sebab memang dia menunggu kot panggilan aku.. dia cerita le yang dia nak pergi travel Europe. Mak aiiiii.. bosan siot aku dengau.

Memang ada elemen jeles.. tapi yang lebih ialah pada aku dia ni bila jenjalan keluar mesia.. balik mesia sama jer. Kalau dok citer pasal kisah jalan-jalan dia tak menarik. Takde input baru dari kisah pengembaraan beliau.. sebab dia ni penah dah ke Europe few years back.. tapi balik masih the same he. Nothing change. Masih negative masih lagi grudgy... masih approach hidup dengan cara merintih dan tak amek tanggungjawab.. masih act victim... bosan.

Tapi tadi dia ckplah.. tiap kali dia pulang dari travel pasti dia akan dapat sesuatu yg baru. Dan sesuatu itu mengubah perspective beliau in handling life. Entah le. I didn't buy it.

Pada aku dia buang duit je pergi sana.. better tengok je Sweden.. Finland.. Estonia.. Latvia.. and Lithuania kat tv or google kat internet.. tengok gambau... kah kah kah.. sebab apa? Sebab beliau pasti akan pulang sebagai manusia yg sama.

Entahle.. perhaps aku ni akademik sgt kot.. yelah dia pun penjawat awam.. bila ko pegi oversea bawak le balik observation pasal societies kat sana..

Pergi Sweden.. kalau citer pasal pemandangan... pasal bangunan.. pasal rupa paras orang.. pasal makanan.. malas le aku nak dengau... tu semua boleh google...

Biar le pulang dengan sikit sikit input yang analytical... yang menggambarkan tahap intellectual anda...

Alangkah seronot kalau balik dok cerita pasal kehebatan impak konsep Welfare State di Sweden... cerita pasal "ombudsman".... cerita pasal lambakan Moslems imigrants from Somalia kat Stockholm.. cerita pasal those Baltic States really berjaya distant themselves from Russia lepas kuar dari Soviet Union and later joined EU... cerita sikit tentang Estonia and Finland yang bahasa dekat sama.. aku boring dengan traveller yang travel tanpa ilmu.. sebab balik mesti dgn cerita yang bosan and pulang dengan key chain or t-shirt sebagai buah tangan.. walhal those products pelancongan pun made in China..... bukan locally produced.. itulah hasil globalization....

Balik mesti cerita pasal shopping or carik hard rock tak jumpa.. or balik dengan thousands of pictures yang sebenarnya syok sendiri.. pastu bangga upload byk-byk tayang kat FB or IG.... konon nak inspire others.... muntah aku

Cukup-cukup lah tu.. jadiklah pengembara... bukan pelancong... ramai yang mengaku traveller are not travellers.. mereka adalah pemakan angin... itu sahaja....
BOSAN.

Kalau nak tengok bangang tak bangang.. tanya je mamat tu... is Finland apart of Scandinavia?
Or name three Baltic States..

Cmmon la.. these are not rocket science.. these are general knowledge.. no jargons pun... before travel buatlah homework... baca pasal the culture.. econk

2 comments: