Wednesday, June 24, 2015

Nawaitu

Tadi aku sembang dgn ex students. Bercakap tentang dia yang indecisive antara kawen and tak kawen and dengan siapa perlu beliau berkawen.

Rumit. Yang dpt aku kenalpasti, beliau berkira-kira tentang apa bakal suami dapat dan apa yang beliau perolehi daripada ikatan tersebut.

Aduh. Mungkinkah trend masa kini marriage for advantage? Hapus pupus sudah marriage for love?
Mungkin aku yang idealist atau utopianist.... atau naive?

Sejak kecil aku sering persoalkan tentang sesuatu perkara..

Pada aku kalau ikhlas semua jadi mudah. Ada orang cakap in order to ikhlas kita mesti suka apa yg kita buat. Benarkah?

Bercakap pasal suka. Betul ke perkara yang kita suka hari ini kita suka esok hari? Can we be consistent?

Aku pun x tau nak tulis apa ni. Aku drafted this posting lama dah.

Tadi aku tengok citer maze runner.. best gak citer tu.. pasal survivorship.. kemampuan utk fight.. kemampuan to be resilient.. best lah. Better la dari the  giver.. the Giver not bad tapi mcm x mengujikan.

Nak tulis apa ni yer..  sebenarnya tadi aku teringat pesanan mak aku masa nak balik malam Sabtu.. she said.. "awak jangan kecewakan emak". I think she cried yesterday...

Don't worry Mak, I already made a pact with myself.. Emak pun tau how strong your son is.. kalau tak kuat.. dah lama dah xde dalam dunia.. I keep on fighting.. cuma tunggu masa yg tepat to conquer.. Ill make you proud.

Cakap pasal mak.. tu hari keluar beli barang.. aku rasa best dpt sembang dengan beliau.. mcm2 gak topic sembang.. the best part.. Mak Teh, Mak Itam and Dak Busu dah kembali pada Emak. I told Emak.. kebenaran will surface.. kita hanya perlu sabar.

Begitu juga dgn aku kini.. there have been many let downs.. the are people who take me for granted... tapi aku sangat sabar.. masa akan memberitahu...

Oh cuma aku sedih dgn anak2 buah Emak.. I mean my cousins yang masih biadap pada emak. Entahlah kebiadaban ini memang suatu penyakit. Berjangkit dan merebak.

Adoi apa aku tulis ni.. berbalik pada tukar nawaitu.. aku masih ingat ada seorang rakan.. yang aku meluat.. tapi masih aku sayang... beliau sering ingatkan aku... "Bad.. betulkan nawaitu".. Friend tq so much.. kini apabila aku betulkan niat.. segalanya makin mudah... dan aku tidak merungut lagi dalam hidup walau biar apa yg mendatang.

Another friend.. beliau tak pernah give up on me.. sering tegur.. "babe.. stop merungut".. betul I admit.. masa aku selalu merungut waktu di Kedah dulu.. aku trapped.. trap dgn dunia yg aku bikin sendiri..

Kini Alhamdulillah things get better... quit magical sekarang semuanya elok..

For those who have never putus asa on me.. Terima kasih... aku sgt hargai.

No comments:

Post a Comment