Wednesday, June 17, 2015

Toxic

Pagi bangkit. Terima email.. tahap kerisauan aku meningkat mendadak. Email diterima dari my very own personal toxic handler... masih beliau tidak boleh pulang kerana laut gelora. Me myself is a toxic handler.. a toxic handler for my mother.. kadangkala to my sisters.. to my closed friends.. to my colleagues....

Diwaktu my toxic handler berada dalam stressful environment aku memaksa diri menjadi berganda luar biasa kuat berbanding biasa... hampir dua minggu berlalu aku sendiri terpana dengan kekuatan aku.. Alhamdulillah.. tapi email terkini buat aku lemah.. Kerisauan mengenangkan cuaca yang boleh affect keselamatan.. moga beliau selamat.
Kisah lain....

Lately... banyak expectation yang perlu aku penuhi... aku bukan manusia yang bijak to say No... dan pada aku siapa kita untuk say No di kala ada yang memohon pertolongan... diperlukan di kala aku keterlaluan sibuk adalah suatu cabaran besar...

Diperlukan.. merasa diperlukan itu indah.. ia bukan bebanan.. ia adalah kepercayaan.. ia adalah tanggungjawab...

Kakak aku mintak tolong hantar anak dia utk register politeknik.. tuhari dok uitm.. tapi this the very 1st anak buah in the family tak boleh nak survived lantas membuang dirinya sendiri.. bapak dia marah sungguh...

Dapat poli bagaikan peluang kedua.. aku faham benar tentang peluang kedua.. tidak semua beroleh peluang kedua.. kerana itu sedaya mungkin aku mahu menolong my nephew ini... menghantar beliau ke Behrang adalah suatu tanda sokongan yang tidak berbelah bagi.. ia suatu tanda keyakinan... kisah my nephew walaupun tak sedramatic kisah Burn kawan kepada kawan aku bernama Abu... tapi byk similarities...

Burn dapat peluang kedua... begitu juga my nephew.. aku sebagai pemerhati kehidupan semahunya accomodative.. walaupun my nephew tak segenious Burn.. namun setiap individu ada potensi sendiri...

Aku stress sebab byk benda nak buat.. kena kemas rumah sebab malam ni kakak aku and the nephew plus his sister nak datang.. rumah macam rumah kongsi...

Stress sebab kredit kad tak bayar lagi..

Stress sebab kena keluarkan duit yg untuk bayar ASB loan untuk bayar kredit kad..

Stress sebab tak lama lagi kena bayar phd tuition fee..

Stress sebab kereta tak service lagi....

Stress nak pergi bank jap lagi.. stress nak basuh kereta.. stress marking tak siap lagi...
Stress singki penuh....

Sering aku luahkan all of the above to my toxic handler... tapi memahami keadaan beliau.. aku luahkan di sini...

Kalau diluah beliau akan stress.. stress bila the toxic handler sendiri bagitau aku yang beliau stress dgn my own stress..

Sering kalau stress aku akan end up atas katil.. baca buku kejap pastu tertidur.. alhamdulillah.. aku blah dari katil terus mandi.. and here I am jotting down rasa aku...

Lega.. kurang stress....

No comments:

Post a Comment