Friday, March 31, 2017

Kim Baker

Aku baru saja lepas watched a movie.. kat Astro ler.. mana lagi.. Ni pasal Kimberley Baker.. A war jounalist yang lepak kat Kabul.. Aku sempat tengok dari dia lepak dalam tahun 2004 sampai 2006 je.. ni post-Taliban era.. masa Hamid Karzai jadi presiden.. sekarang tak sure who is the president... Oh sekarang sudah Asyraf Ghani.. cepat nau masa berlalu.. Afghan nyer president pun dah bertukau.

Hari Rabu tuhari aku ke UKM.. tapi tak dapat jumpa my beloved SV... cuma lepak dengan Si Fendi.. which is beliau punya pembantu.... Hebat.. jadi lecturer pun leh ada pembantu.. yang pasti pembantu itu dibayar.. bukannya voluntary.

Lepas lepak sampai Asar kat UKM.. aku balik kampung.. Aku semacam dah pasrah and terima Emak seadanya sekarang.. Emak dah kompius sangat.. dah tak dapat reality and non-reality. Yang pasti beliau lebih percaya pada the non-reality. It breaks my heart to see her that way.. Beliau even refused to makan ubat... 

Tapi nak wat cemana.. Yang sure masa beliau beginilah beliau dapat special treatment from Ayah... Cuma aku terpikir.. alangkah lebih bahagia kalau emak dapat kecapi treatment itu masa beliau lebih sihat... Tapi takpelah.. Allah beri kesempatan pada Ayah untuk tunjuk the love and the care for her.. Yang penting Emak still kenal Ayah and people around her.. beliau tidak nyanuk.. InshaAllah beliau akan kembali seperti dulu..

Tak sangka bila umur cenggini.. banyak perkara bermain di fikiran.. terus teringat zaman dulu.. orang-orang yang lebih tua berpesan... masa umur cenggini.. masa nak monopos and andropos nilah banyak cabaran yang datang.. Aku tabah terima bahagian aku sekarang.

Aku pun dalam mengisi borang kenaikan pangkat... kalau berjaya.. maka merasalah aku jadi Pensyarah Kanan sebelum grad PhD.. Semoga Allah permudahkan urusan itu... Masa isi ni jugaklah buat aku sedar rupanya banyak gak menda yang aku telah berjaya lakukan and banyak gak sumbangan.. Tak sangka.

Aku benci isi borang.. tapi kali ni isi borang boost up aku nye esteem.. Barulah aku merasa aku ni ada harga diri... Barulah sedar yang aku ni tak wajar diperlekehkan sewenangnya.. Apapun aku bersyukur.

Dari hari Rabu aku puasa.. Hari ni pun berjaya puasa.. InshaAllah esok pun puasa.. Syukur berjaya buat... Sekarang aku rasa.. aku wajar buat segala yang patut aku buat selagi bernyawa.. lagipun puasa tu bagus untuk diri aku sendiri... untuk health.. even good for my soul..

Thesis.. terus berprogress.. but still slow.. Aku pun tak reti nak cepatkan macam mana lagi.. Yang pasti aku teruskan jugak menulis.. fast.. slow.. itu belakang kira..

Another thing yang buat aku happy ialah aku punya punctuality.. makin bagus... aku always sampai tepat masa untuk any occasions sekarang. Datang kelas takde lagi sampai 15 or 30 minutes lambat.. jumpa SV pun sentiasa awal dari waktu yang ditetapkan.. Memang itu one of akunye azam.. Aku mau hormat masa.. masa orang dan masa aku sendiri.. 

Masa berak tadi.. aku berfikir.. Aku rasa bertuah.. sangat bertuah.. Allah always tolong aku.. Aku pun dikelilingi oleh orang-orang yang sangat baik. Tak kira sapa.. always ada.. dan always sangat willing to help me bila-bila masa and tak kira perkara.

Aku kurang membaca latrely.. harap mulai ni malam.. aku dapat habis baca banyak buku... menimbun buku ada.. tapi banyak tak khatam..

Ohya.. aku dah sampai Juzuk 14 dan sikit je lagi habis Surah An Nahl.. Lebah.. Moga berjaya khatam Al Quran tahun ni.. seronok.

Dah ngantuk.. tapi kang nak try tulis sikit thesis.. pastu masuk bilik baca buku sampai tertidur.

No comments:

Post a Comment