Saturday, March 25, 2017

Puasa Nabi Daud

Hari ni hari kedua aku puasa.. huhuhu.. Puasa Nabi Daud.. Basically, kita puasa selang sehari. hari ni hari Sabtu 25/03/2017.. Esok dah mula kelas EPJJ.

Minggu lepas aku agak bengang dengan macam-macam perkara dan dengan few people.. Memang aku jalani life dengan tenang sekarang.. Tapi tenang jangan pulak sampai memendam, kena buli or kena tindas.

Apa agama pun mengajar kita sabau.. jangan cepat maki or carut orang.. tapi kalau dah sampai kita kena tindas apa agama pun include Islam tak kasik kita berdiam diri.. Mesti lakukan sesuatu...

Aku baru je kemas rumah.. Alhamdulillah.. dah siap nyapu semua...leganya bukan kepalang.. Nasib baik aku bukan jenis cam dulu.. salu sepah banget.. sekarang sepah yang terkawal dan mudah mengemasnya.

Ni tengah buka.... tadi lepas nulis sikit aku masak.. masa tu dah kul 7 am... Memang rasa penat betul puasa ni hari.. 

Masa dalam kul 2.00 tadi memang ngantuk betul.. Memang tak larat benau aku..

Aku dah habis bengang... tapi nak mengimbas sket.... selain member baik aku yang buat aku bengang.. ada sorang ex-student aku... Takde buat salah apa.. cuma aku rasa sangat irritated dengan beliau ni yang pada aku semakin cas bagus... tapi aku lek-lek jer.. sebab dia ni pun kelak akan ada ex-students.. so rasakan when you ex-students behave like you... Suka?

Orang yang ketiga plak.. beliau ni takde kena mengena langsung dalam life aku.. tak kenal aku.... hanya pernah ketemu few times kerana urusan kerja.. Tapi lagaknya cukup merengsakan dan aku dan family aku takde pernah kacau life dia.. tapi dia ni mengganggu kehidupan aku..

Aku dah buka.. siyes sedap aku masak. 

Aku sebenaunya nak privatekan terus blog ni.. kalau ada yang nak baca tu kena kasik email.. supaya mereka leh baca... tapi itu pun aku malas dah nak curhat kat sini... Aku sampai satu tahap malas nak ekspress apa-apa... 

Tapi tadi lepas wak kije aku dok ngadap TV.. tertengoklah citer JULIA & JULIE.. buat aku tengok sebab Meryl Streep ada... Amy Adams aku biasa-biasa je...

Kira citer tu kasik semangatlah tuk aku kembali blogging.

Semalam lepas renew buku kat Library UKM.. aku ke Mines..pergi nengok Power Rangers.... hahaha... bolehlah.. pastu dia ada ketengahkan polemik jiwa muda.. sesuai gak la sket dengan jiwa aku ni... You know.. jiwa aku kan sentiasa muda... sentiasa suka adventure.. and masih lagi a risk-taker... tapi mungkin a bit wiser kot...

Menengoknya juga macam a reminder for me... jangan jadi penakut... Ada suatu masa tu aku jadik terlalu takut...  Jadi a God-fearing person tak mengapa.. tapi jadi takut untuk berjuang... itu menyedihkan.. So last week aku ambil few tindakan berani... 

Alhamdulillah keadaan jadi elok... syukur banyak perkara yang merisaukan aku.. aku takdelah ambilnya terlalu serious.. 

Aku yakin banyak sudah Allah tolong aku... So, as tanda terima kasih atas apa yang telah dan bakal dikecapi... aku try amalkan Puasa Nabi Daud ni... and aku terus jadi manusia yang meminta-minta dariNya... Aku always mintak tolong daniNya...

Oh.. aku dah sampai Juzuk 13... mintak-mintak dapat khatam Quran menjelang Raya tahun ni... 

Aku berdoa semoga segalanya makin bagus untuk aku.. Aku pun sedang isi borang kenaikan pangkat ni... and of course terus berjuang untuk PhD.. Alhamdulillah setiap hari terus ada progress dan aku dah boleh kembali baca buku... 

Yang aku pasan.. makin banyak baca Quran.. makin boleh aku baca buku.

Nak wat keje dah.. 



No comments:

Post a Comment