Saturday, March 18, 2017

Overdue

Sudah lebih seminggu aku tak tulis apa-apa kat sini...... Banyak perkara buat aku kecewa lately.. dan aku tak suka...

Membiarkan diri rasa kecewa itu lemah. Aku mesti take charge of my own feelings. Aku takleh salahkan sesiapa atas timbulnya rasa itu.... Menyalahkan orang lain kerana rasa kecewa yang timbul.... itu extremely lemah.. 

Cuma ada certain perkara yang beyond my control... Macam other people's behavior, actions and of course decisions.

There is one particular action by other people yang aku sangat sensitive dengannya... Mendengarnya saja boleh buat aku shiver and perspire...  

Pernah terdetik mau explain.. tapi aku yakin ia perbuatan yang sia-sia... Sebab perkaranya tidak salah.. Maka, kalau wujud perdebatan... Aku boleh anticipate yang perkara yang sangat menyentuh sensitivity aku itu bakal disifatkan sebagai sangat ringan... remeh temeh... trivial. 

Statement yang mengatakan ia adalah trivial itu lagi sangat menyakitkan.. lebih melukakan... sangat menghampakan... terlalu mengecewakan. 

Bukan aku tak pernah cuba buang rasa sensitive itu.. bukan tak pernah untuk mengawal.. tapi di kala begini.. sewaktu aku berhadapan dengan PhD ni.. aku tak mampu...

Takkan aku nak suruh orang lain berkorban untuk aku semata-mata perkara "remeh" tersebut? Adilkah??? Mungkin after PhD perkara itu tidak lagi menjadi sensitive untuk aku... Tapi bilanya nak habis PhD.. takkan setahun lagi.. takkan dua tahun lagi???? 

Berapa lama mau tunggu???? Hanya orang luar biasa sahaja mampu menunggu. Persoalannya, wujudkah orang yang luar biasa itu??? 

Sebelum mengharapkan wujudnya orang luar biasa tu.. atau expect orang biasa berjiwa luar biasa lantas behave secara luar biasa...... Aku sendiri mesti tengok cermin... Luar biasakah aku.. berjiwa besarkah aku?????

Luar biasakah aku sampai orang lain perlu mengorbankan perkara yang mereka gemari semata-mata unrtuk menjaga hati aku? Berbaloikah menangguhkan aktiviti tersebut sampai habis PhD itu??? Betul ke habis PhD aku tak sensitive lagi??? Apa manfaatnya menjaga hati aku?? Mengapa perlu jaga hati aku??? Bukankah hati masing-masing tanggungjawab masing-masing?

Maka pada hari ini... Aku... manusia yang tidak luar biasa ini... mengambil keputusan yang sangat tidak berani untuk aku lakukan pada suatu masa dulu. 

Yeah it's TINO.. bukan Aiman Tino... bukan juga Herman Tino. TINO ialah There Is No Option... Ini aku ubah suai dari TINA by Lady Margaret Thatcher... hers was There Is No Alternative.

Alhamdulillah decision aku lakukan dalam keadaan paling tenang dan rasional. Aku yakin Allah bersama aku... PadaNYA sahaja aku menyerah.. PadaNYA sahaja aku bergantung harap...

InshaAllah inilah yang terbaik... Aku sangat yakin... I am so blessed the emotional dependency is history... ALHAMDULILLAH. Sangat-sangat bersyukur.

No comments:

Post a Comment