Saturday, March 4, 2017

Will Power

Aku tengah cari mood.. Hari ni dalam sejarah.. 4 March 2017. Aku tak tahulah.. Aku bangun pagi tadi just solat Subuh saja.. tak pergi pun untuk Morning Swim.. Aku tido.. kepala sakit.. itu pun antara tidur dengan tak.. Tengahari aku pergi S2.. pergi makan... aduh makan banyak gak.. nafsu makan tak dapat dikekang.. Apapun syukur saja.. tapi aku kena take care this body walaupun pinjaman je semua ni. Biarlah masa pulangkan the body.. keadaannya tidaklah keterlaluan rosak..  

Semalam lepas jumpa Tok Mas aku solat kat Masjid Al Mujib.. huhuhu.. nama macam colleague aku.. then balik kampung. Dari Hari Rabu lagi.. aku tak boleh buat apa... Aku kena buat article.. untuk a conference.. ICOSH UKM 2017... Dari Rabu tu jugaklah aku dok sibuk jenjalan saja.. driving sambil dengau lagu-lagu yang baru aku donlod.... bila dengau lagu sedih.. jadi sedih.. bila dengau lagu hepi.. aduh.. still tak hepi.. 

Macam-macam jenis emosi ganggu aku.. sedih ada.. marah ada.. keciwe ada... letih ada... buntu pun ada.. Cuma aku mainly perasaan tu lebih pada diri sendiri berbanding pada orang lain.. Pada aku.. orang lain tak mampu buat aku keciwa unless aku sendiri yang benarkan rasa keciwa itu melanda.. So, aku agak marah dengan diri sendiri sebab aku agak gagal halang rasa keciwe menyusup ke dalam dada... 

Semalam kat kampung aku berjaya pujuk Emak untuk makan ubat Pantai.. ALHAMDULILLAH.. beliau enggan sejak lebih seminggu.. semua ni buat aku risau... dalam kerisauan tu plak ada je menda-menda annoying yang mengecewakan aku dibuat oleh orang-orang yang penting dalam life aku... 

Macam aku cakap tadi.. aku takleh control persekitaran.. dan prinsip aku juga aku takkan control.. macam Emak.. aku lebih gemar beliau makan ubat kerana kerelaan beliau sendiri.. aku takkan paksa.. Memaksa boleh nyebabkan kita menuturkan kata-kata yang boleh melukakan.. bila orang terluka.. yang keciwe adalah diri sendiri.... 

So, tadi tengah terberak aku mikir gi mana cara boleh aku buat untuk membolehkan aku buat kerja... banyak option.. doing nothing just tengok TV and ngadu nasib kat whatsapp is one of em.. tapi I had enough of doin so.. jenjalan naik kete sambil melayan 83 lagu yang telah aku donlod.. itu buang masa and buang minyak.. salu bila dalam keter dah ok.. tapi sampai je umah aku kembali lesu.. tak leh begitu.. dah few days begitu.. it has to be stopped.. Maka aku pikir.. kena curhat kat sini.. and here I am... 

Ohya semalam kat kampung.. aku berjaya gak baca Quran.. Alhamdulillah dah masuk Surah At-Taubah.. Juzuk 10 tu.. aku habiskan 3 'ain... Then aku habiskan Surah Yusuf.. panjang tu.. Dengan harapan baca Surah Yusuf aku nampak cantik dan menarik IN and OUT... bila likeable.. pelbagai urusan jadi mudah.. dan as far as I am concerned.. khasiatnya bukan takat soal cantik.. kita leh rasa tenteram juga.. halang kita dari merasa kesedihan.. ALHAMDULILLAH.

Tapi di Dayan ni.. masih aku tak boleh buat kerija.. Dah baca Surah Yusuf.. masih juga tak mampu pergi swimming kul 7 pagi as aku planned yesterday.. Masih jadi couch potato.. dulu aku ejek Emak sebab badannya macam kentang... gurauan.. tapi kini ia jadi kenyataan untuk diri sendiri.. Maka aku pun beli lah movie kat Asterok Best. Cerita Marvel Dr. Strange & Ant Man... Aku tak tengok pun.. terbukak tu.. aku sedang menulis entry ni...

Maka aku pikir aku kena kemas rumah ni... Sudah pukul 6.39 petang.. aku really have to move my ass.. Pikir nak langgar pantang mengemas and menyapu waktu malam.. tapi bahaya.. itu mewarisi kepapaan.. Oklah aku pergi kemas dulu... menimpun pinggan.. kuali.. mugs kat atas sink tak berbasuh.. rumah pun berhabuk... Aku kena kemas.

Aku nak berfelasafah (Tok Jib selalu sebut cenggitu)....

Orang lain tak berupaya mengecewakan kita... Kita kecewa sebab kita sendiri yang benarkan RASA kecewa itu hadir dalam diri kita...

So, siapa sebenarnya yang mengecewakan diri kita??? Certainly not others.. Kita sendiri yang mengecewakan diri sendiri... Kita yang gagal untuk tidak merasa kecewa dengan tindakan orang lain yang tidak menuruti kehendak kita.

Aku mau basuh pinggan.      


Inilah Pusat Khidmat Masyarakat YB Tok Mas yang baik hati.
Aku  ingat malam tadi merupakan makan secara haloba yang last sebelum nak go for diet melampau keterlaluan... kononnya. Masjid Tanah aku tau banyak gerai masak sodap... Maka aku ke satu gerai dekat-dekat dengan bus stand baru... sungguh enak.. siap ada PACERI MANGGA KETOL BESAU... sedap banget... tapi aku tak tapau.. kesian Emak.
Kiri YB Tok Mas.. dan kanan.. siapa yer?? Wawancara ni memang best.. Tok Mas ternyata sporting... Aku doakan beliau jadi CM wanita yang pertama kat Mesia ni...
Aku stress yang keterlaluan sampaikan aku just driving.. made a big loop.. dari Kampus ke area KLIA.. pastu naik highway singgah kat RnR Somban south bound.. Makan keterlalauan.. dah lah lunch tadi makan rendang itik tiga ketul kat area Ulu Bendul... ni dinner makan Corney Dog, Mozzarella Burger, Curly Fries.. and of course a glass of Root Beer Float.. yang besau punya... Tapi stress tetap stress..... Bila tu?? Malam Khamis.. Jumaat.. 3 March aku jumpa Tok Mas.

No comments:

Post a Comment