Friday, June 30, 2017

Hari Raya Lagi

Alhamdulillah... dah berbuka.. selesai 5 hari.. 1 hari to go.. Apa lagi yang buat aku happy di Aidilfitri? Yer.. aku maafkan semua orang.. and aku mohon maaf pada semua yang aku rasa pernah buat salah yang significant.. aku mohon secara proper.. Bukan sekadar Maaf Zahir Batin... 

Sama ada aku dimaafkan.. aku tak pasti.. cuma yang pasti aku sangat memaafkan.. memang aku betul-betul let go.. Alhamdulillah.. memang sangat lapang rasa dada.. Takde sekelumit rasa dendam.. takde rasa sekelumit nak menuntut apa pun dari mereka ini... 

Dulu aku tak caya yang maafkan orang buat kita lagi happy.. I tot maafkan orang akan buatkan orang yang bersalah kat kita tu terlepas.. buat mereka happy.. tapi rupanya kita sendiri yang terlepas... memang rasa bebas... 

Patut lah setad and ulamak cakap Syawal tu hari kemerdekaan.. memang betul.. bila kita maafkan orang.. dan kita rendah diri mohon maaf dari orang..... kita yang merdeka!!!! Aduh.. memang lapang... Magis!!! Alamak.. dah dekat Ishak.. aku nak solat plak.

The best part masa aku wish and mohon maaf ni ialah dengan a good friend of mine yang sekarang kat Kedah. Beliau ni sama batch dengan aku masuk kerja di Kedah in 2007.  Rapat sangat sampai ada waktu tu aku terasa. Basically beliau takde salah apa pun.. cuma waktu tu aku banyak tekanan.. tapi begitulah tekanan tu datang sebab salah diri sendiri, bukannya datang dari orang lain. Alhamdulillah beliau responded dengan cara yang sangat baik sekali... 

Satu lagi, family arwah Mak Ndak datang raya pertama lagi. Aku sangat bersyukur, walaupun Dak Wai dengan Dak Rashid tak datang, tapi memadailah adik-adik mereka dan Pak Ndak datang. Aku tidaklah tunjuk happy sangat masa diorang datang tu.. tapi memang aku sangat happy. 

Emak... masa ni kalau tak silap umur beliau 39 or 40, beliau lepas baik kanser masa ni. Emak has alwasy been a fighter. Tapi aku tahu Emak ada banyak rasa kecewa. Bila aku kaji and teliti... aku banyak sangat persamaan dengan emak dalam berbagai segi... but not he good look.

No comments:

Post a Comment