Saturday, June 10, 2017

The Assymmetric Superpower

Ni aku baca jap buku merah Leonard.. tajuk keciknya tu ha kat atas. Kalau Leonard tulis pasal Assymetric Superpower.. Siti lak dengan Simetrisiti. 

Aku suka statement ni.. "...rather than trying to match the USA's military plane for plane and bomb for bomb, the Chinese approach is to go for an assymmetrical strategy of finding and exploiting the enemy's soft spots." 

Boleh relate dengan diri aku and leh jadi model cemana aku nak bawak diri dalam hidup.. mungkin.. Aku nak cepat wat kerja.. tapi macam ada sesuatu kena luah.. 

Bila tengok keadaan diri sekarang.. rasa aku jauh ketinggalan.. Student aku sendiri dah naik pangkat.. aku masih lagi pensyarah biasa.. Colleague yang later enroll buat PhD ada yang dah lepas viva.. Member yang lebih muda dah ada rumah yang permanent.. 

Aku masih terumbang ambing menyewa.. struggle menulis thesis and tak daya nak isi form kenaikan pangkat walhal dah terlebih layak dari sudut masa dan contribution. 

Aku rasa bodoh.. tak reti mengatur kerjaya... takde strategy... tak reti urus masa.. tak reti kawal berat badan.. tak pandai urus financial.. tak pandai menulis... tak reti berhujah.. aku slow dalam segalanya. 

Aku rasa sedih... tapi taklah teruk sangat.. Aku tau semua ni akan ok bila aku siap tesis.. Tapi nak menyiapkan tu.. ya Allah.. punyalah payah.. 

Apapun syukur Alhamdulillah atas pengalaman ini.. aku tak boleh bandingkan diri aku dengan orang lain.. It is unhealthy.. 

Aku syukur experience ini terus buat aku grounded... Yang aku pasan satu aku ni.. tak mengalah.... Apa yang aku mulakan.. aku akan siapkan juga. Aku keep on trying.. Aku berani buat silap.. Paling aku sedar... pengalaman ni buat aku very open to criticism.. aku redha and terima kritikan and advise supervisors.. So, bila kena kritik dengan orang lain.. aku lek lek je.. Aku jadi extremely sabau... 

Bulan Ramadan ni.. takat ni tak tinggal Tarawih lagi.. walaupun buat sendiri.. Lepas abis PhD nanti..aku rasa nak cariklah Zarina Zainudin.. Bila aku payah ni.. aku terus ingat dia.. Nak say thank you.. bila aku tengok keadaan Emak aku sekarang.. aku teringat dia.. Susah artis leh inspire aku.. tapi yang ni memang.. Ingat lagi dia nya quote masa ending dalam pogram tv tu... dia share dalam note kasik kat host.. dia tulis untuk hadapi kehidupan perlu 3 perkara.. SABAR.. SABAR.. SABAR.. 

Macam tips beli rumah plak.. Location.. Location.. Location. It works.. Bila orang tak paham keadaan aku yang super bz.. aku sabau.. bila orang tak paham keadaan aku yang amek masa nak buat kerja.. aku sabau.. bila orang nganjingkan aku.. aku sabau.. bila timbang berat masih sama macam semalam.. aku sabau.. bila ex-student and rakan-rakan aku whatsapp curhat pasal masalah relationship diorang.... aku sabau.. walau nak je rasa maki hamun sebab masing-masing asik buat silap yang sama.. kena sabau.. sebab manusia memang secara semula jadinya adalah bangang lagi membengapkan... macam aku gak.. bangang dalam banyak hal.. bila langsir asik kena kencing dengan kucing jantan bodoh milik neighbor depan rumah.. aku sabau... bila kucing jantan bangang tu nak ngorat Ati, kucing aku.. aku just halau dia dengan siraman air.. Aku sabau.. 

Berbalik pada Chinese strategy..... aku rasa aku focus pada kekuatan aku.... which is sabau... memang amek masa segalanya ni.. nulis thesis amek masa... turunkan weight.. amek masa.... Mana tau mungkin thesis aku mudah diterima untuk jadi buku nanti... So, aku just buat je kerja.. kepala otak ni memang payah nak nulis.. kalaulah thesis PhD free style seperti menulis blog, yakin dah lama aku siap. 

Takpelah.. Alhamdulillah.. Allah kasik aku merasa experience cenggini... Mohon Allah permudahkanlah semua urusan aku.. nak nak yang related to thesis. Sabau.. sabau.. sabau. Tadi aku sempat nangis.. bila tulis pasal Emak tu.. memang itupun yang aku nak.. nangis.. buat aku lega.. buat lapang dada and kepala.. aku bukan jenis nangis.. dalam dua tahun lepas je aku salu nangis.. tapi itu bukan aku yang sebenar.. so, ni lah aku tulis.. tulis kat sini supaya aku keluar sikit air mata.. bila keluar rasa lega. Alhamdulillah.. masa untuk kembali menulis.

No comments:

Post a Comment