Saturday, June 3, 2017

Khatam Quran

At last aku khatam Quran buat pertama kali dalam hidup... Tak sangka.... Aku pernah ingat akan jadi atheist dulu... tapi life events menukar segalanya.. huhu.. 

Kalau aku artist.. aku berhijrah.. kalau aku artis perempuan aku mungkin Mizz Nina.. pakai hijab sebab nak pakai hijab... 

Happy gila.. Aku happy banget... Aku masa kat US dulu.. solat Jumaat tak pernah.. padahal dekat je.. lagi pun aku pakai kete masa tu.. so within reach la.. makan katok memang perkara biasa.. 

Balik Mesia pun tak solat sangat.. baca Quran jauh sekali.. even bila kat Kedah.. Allah hantar aku tempat yang kuat Islamnya.. and in fact Jumaat cuti.. tetap aku tak pegi.. sekali sekala je.. Quran masa kat Kedah memang aku tak sentuh langsung... 

Bila balik sini... bila kembali dekat dengan kampung sendiri barulah aku solat... baca Quran.. itupun lepas macam-macam jadi.. 

Thank you pada Emak.... hantar aku ngaji dengan arwah Nenek.. So Nenek cikgu ngaji pertama aku... Thank you pada Emak.. yang jadi cikgu ngaji kedua... tapi masa ngaji dengan Nenek and Emak.. aku tak pandai.. aku hafal.. so, tak menjadi.. 

So, thank you yang teramat pada Kak Ja.. masa tu darjah 4.. masa cuti sekolah.. Aku rasa Kak Ja masa tu tengah tunggu rizal SPM kot.. beliaulah yang ajar aku paham konsep baca Quran.. pastu terus pandai... 

Darjah lima and enam Emak hantar aku ngaji dengan arwah Pakcik Kudit and wifenya Makcik Esah... Aku antara anak muridnya yang paling terer.. 

Masa darjah enam siap aku masuk pertandingan hafaz Quran lagi.. kena baca surah AlTakathur.. tak sangka menang.. Cikgu Salmi puji suara aku sedap.. itu kali pertama orang puji suara aku sedap.. 

Tapi sekarang aku nyanyi Smule suara aku tak sedap langsung.. 

Pagi ni aku nak share aku nye kegembiraan aku.. ini sangat bermakna.. Kalau ada member ni memang nak ajak kuar sahur sama-sama and belanja sahur.. 

Bayangkan 41 tahun barulah khatam.. orang lain before masuk tingkatan 1 sure dah khatam.. Aku happy.. tapi sayu dan sedih pun ada.. 

Lupa plak, terima kasih pada Ayah.. beliaulah yang menginspirasi aku untuk baca Quran tiap hari... beliau gaklah orang pertama yang hadiahkan aku Quran.. masa tu aku kat Kedah dalam tahun 2012 kalau tak silap.. Masa tu aku tak stabil emosinya... 

So, dalam hidup aku.. ada tiga orang yang pernah hadiahkan aku Quran.. Ayah.. Kak Ita and my student.. 

Ayah dulu jaman mudanya agak lagho gak.. pernah arwah Nenek baca Quran malam-malam... Ayah bengang.. takleh tido.. hot temper orang tua tu..  Tapi sekarang Ayah banyak berubah.. 

Thank you to Kak Ita gak.. dengan Quran kecik yang beliau hadiahkan dalam bulan Mei 2015 tulah aku khatam.. Adik beradik lain and anak-anak buah pun ada beri inspirasi secara direct and indirect. 

Aku takdelah jadi baik or yakin nau terus lepak Syurga nanti.. cuma yang leh aku katakan sekarang.. baca Quran buat aku calm.. memang rasa tenang.. tak lagi cepat melatah.. and baca Quran berikan aku semangat untuk terus bekerja keras.. cuba buat terbaik jenguk Emak dengan Ayah.. bekerja keras habiskan tesis walaupun payah... and cuba being nice pada semua.. tak kiralah yang nice pada aku or yang tak berapa nak nice sangat pada aku.. 

Oh satu lagi baca Quran buat aku sedau diri selalu.. aku ni salu cepat lupa diri.. so bacanya buat aku ingat yang aku bukan sesiapa pun... yang aku ni manusia biasa jer.. takde yang luar biasa sangat dengan aku ni.. 

Huhu apa lagi ek.. haaa... Baca Quran buat aku tak sedih berpanjangan.. or dendam or marah.. dulu aku tak caya.. bila dah baca salu... haaaa.. baru tau.. 

Haah.. umah aku dah bersih.. penat.. sampai jamban dua tu pun aku sental.. Tulah harap pasni progress Bab 3 ni besar.. pastu dapat habis by Khamis minggu yang akan datang ni. Moga Allah permudahkan aku untuk habiskan Bab ini and pastu abis semua tesis.. Tulah aku doa gak supaya supervisors aku terima tesis aku seadanya.. penat ler.. ngantuk plak.. dah kul 4.30 pagi.

No comments:

Post a Comment