Friday, June 30, 2017

Selamat Hari Raya

Dah raya ke 6 and jap lagi selesai 5 hari aku puasa 6. Sok hari last day puasa 6. Lega betul raya kali ni. I would say this raya is the best hari raya ever. Tak perfect... tapi best. 

Best sebab ramadan kali ni aku puasa penuh. Salu tiap tahun ada je sehari dua yang aku missed. 

Secondly, aku berjaya khatam Quran... rasanya hari ke-3 Ramadan. Itulah gak khatam solo pertama dalam idop. 

Ketiga, aku berjaya jimat banyak sebab tak terpedaya dengan bazar and buffet. Aku pun tak beli kuih raya banyak. Ada yang agak bazir just aku salah buat baju raya and suar raya sebab tailor ngok tak reti ukur and leher hancur akibat aku nak sangat berbaju tulang belut... memang total loss kah kah kah.. last last aku beli dua pasang baju raya yang dah siap.. memang pengajaran gila. Tapi redha je.. pas ni memang aku hantau kain kat tailor pro kat Melaka.. Huhu.. tak sangka fussy gak aku sekang ni. 

Keempat, aku rasa aku jadi sangat sabau.. tak marah-marah.. Minah yang hancurkan baju aku tu.. aku tak marah.. marah lakonannya.. aku sekang memang lebih cenggitu.. in fact itulah aku masa kecik.. memang tak marah.. kalau marah itu sebenaunya lakonan.. Ala-ala maksum.. huhu... 

Haah pastu ada lah gak dua tiga member aku yang pangai tak ubah-ubah walhal manusia sekeliling dah berubah.. teknologi dah berubah.. pendek kata dunia dah berubah.. tapi jari dengan mulut mereka masih sama.. bulan Ramadan dan Syawal tapi berjari jahat.. tapi aku senyap je.. yelah ujiannya yang diterima mereka pun bukan kepalang.. 

Tahun lepas aku yang teruk ditimpa ujian.. kali ni mereka pulak.. begitulah dunia.. bagaikan roda.. ni hari orang kena.. esok lusa nasib kita tak tau lagi.. ada gak nafsu dalam hati nak cakap je.. "tulah dulu ngata aku...I told ya... Kan aku dah cakap.... or dulu aku kasik tau ko degil.. tanak dengau.." tapi aku tanak sebab kalo aku cakap.. sok lusa aku plak yang terima padahnya.. 

So, the vicious cycle of fate akibat mengata itu takkan terhenti.. dulu orang kata kita.. sok lusa sure orang tu kena macam kita.. then kita ngata balik orang tu.. pastu kita plak kena.. then orang tu plak ngata kita semula... pastu orang tu plak kena.. pastu kita ngata plak kat dia lagi.. kita kena lagi.. huhuhu sampai bila nak terhenti kitaran kekejaman itu? huhu.. 

41 tahun aku idop.. memang betul sebab molot and jari badan binasa.... tu sebab aku trying hard berhenti jadi Bad the wiser.. Bad knows all.. itu ok lagi.. Aku stop jadi Bad the preacher.. Lagi pun aku sendiri memang tak suka orang berkhutbah kat aku.. 

Panasnya kat luar tu.. nak pergi evening walk.. tapi panas ya ampun. 

Disclaimer yer, aku cerita kat sini just for the sake of cerita.. takde niat menyindir.. Lagipun nyindir or berkias itu bukan aku.... Aku sangat American.. or lebih tepat... Melaka.. apa yang aku nak aku bagitau.. apa yang aku tak nak pun aku bagitau.. Tu sebab dengan aku ni.. kalau ko tak mintak ko tak dapat.. kalau ko mintak InshaAllah dapat.. tapi kalau ko banyak songeh.. being difficult.. aku memang malas nak deal pastu... 

So, kat sini mesejnya general... dulu memang ada lah gak dituju pada individu tertentu.. tapi sebab menghormati permintaan pihak tertentu gak.. maka segala entry kat sini sifatnya general dan sentiasa mengenai aku jer.. risau gak kang ada yang down baca entry aku ni.. tak mau orang down sebab entry aku di Aidilfitri... 

Lagipun aku bukan Fasha Sandha or Nora Danish nak kelahi kat social media.. Or Alip Syukri ke or sesapa lagi ler.... Ah ha.. nak kuar jap gi evening walk.. kang aku sambung.. Banyak nak sembang...

Comel kucing ni.. Kat Taman Asia Selatan, Air Merbau, Jasin Melaka. Ini lepas aku pergi ganti mentol lampu kereta.. banyak.. perassan bulbs tak nyala masa kat Pontian Kechil. Masa bawak Emak berubat.

No comments:

Post a Comment