Saturday, April 22, 2017

Sinologist

Bila baca buku ni ha rasa macam nak jadik Sinologist. Ada Egyptologist, Arabist, Japonist, hijabist, haha. Aku ada tiga lagi literature mau tambah dalam LR. 2 untuk negara membangun, 1 untuk negara maju. Malaysia punya sudah complete. Lega bukan kepalang.

Oh semalam aku dapat pesanan segera or instant messaging yang mengatakan aku ni positive tak bertempat. Yeah positivist and positivism itu wujud. Tapi aku bukanlah positivist dalam konteks tu. Itu konteksnya dalam philosophy.

Yang nyata, aku sangat positif dalam hidup, dari kecik lagi. Basically, attitude yang semakin prevail pada hari ini adalah diri aku yang sebenar. Kalau orang tu kenal aku masa awal aku amek PhD, memang tak pernah terjumpa diri aku itu. Basically, kini aku makin berjaya kembalikan diri. Bukan mudah. 

Aku pernah lalui zaman yang sangat gelap, zaman meroyan, zaman emosi keterlaluan, zaman yang hampir buat aku tergelincir dari landasan. Tak semua tahu, tapi few people know. Dan ada yang claim sahabat, tidak tahu segala apa yang telah aku lalui. Yang benar-benar tahu memang akui, challenges yang aku tempohi itu bukan untuk semua orang.

Maka, based on that experience, being positive is a way forward. It is the only option. Di kala semuanya di luar kawalan. Apa option yang kita ada? Melatah? Marah? Meratap? Meroyan? Menyalahkan diri sendiri secara keterlaluan? Or yang paling sadis ialah apabila menyalahkan orang sekitar or Tuhan atas segala apa yang berlaku. Apa hasilnya? Apa kepuasan yang dapat dikecapi? 

Maka, being positivelah option terbaik. Kita tak mampu nak kawal apa orang pikir pasal kita, Kita tak mampu untuk kawal behavior orang lain. Kita tak mampu seratus peratus merencana masa depan. Tapi sebagai manusia kita boleh control our own thoughts. 

Kebolehan mengawal apa yang kita pikir, terutama apa yang kita pikir tentang diri kita sendiri ini akan terserlah pada kata-kata, perbuatan dan pembuatan keputusan. Hasilnya magical!!! Bila kita mampu kawal diri, terutama thoughts, kita akan membentuk perception orang terhadap diri kita. Kita nampak sangat kuat, kita nampak hebat. Lepas tu InshaAllah mudah. Indirectly, kita yang kuasai persekitaran kita. Kita mampu bina persepsi orang tentang diri kita.

Maka, kerana itulah in a time of crisis, kita kena focus pada apa yang bermain di minda kita sendiri. Pandangan orang lain tentang diri kita, kena put aside. Itu di luar kawalan semasa krisis. Tapi sebaik kita mampu control our thoughts. Sebaik crisis berakhir, then the rest is history. Semuanya InshaAllah sangat mudah.

Suatu yang tricky tentang berada dalam crisis ialah kita tend to pikir kita alone kononnya "me against the world" atau "I only have myself." Masa aku tempuhi crisis, orang yang paling aku harap ada tak ada. Tak mengapa sebab masing-masing ada kekangan dan halangan. Sebab keadaan yang sangat menghimpit aku belajar untuk letak pengharapan kepada ALLAH instead of manusia. Manusia lemah, sering kita berharap pada seseorang, tapi kita tak sedar yang orang itu mungkin jauh lebih lemah berbanding diri kita sendiri. Suatu yang luar biasa tentang sentiasa meletakkan harapan pada Allah ialah Allah tolong kita menerusi manusia juga. Allah menghadirkan orang yang baik-baik, At the end, kita tak merasa alone at all. Kita kena awasi perkataan tu, takut-takut bila cakap I always alone sampaikan kita merasa kita ni takde Tuhan.

Apapun semunya dengan izinNYA. Kena sangat bersabar. Satu perkara penting, bila always positive kita akan sentiasa sangat bersyukur dengan segala apa yang kita sudah raih, bersyukur dengan khalayak yang always ambil tahu and ingin membantu, bersyukur dengan cabaran yang merintang. Yang sonok, bila positive, dalam cabaran itu kita nampak peluang. Misalnya, crisis, dalam pada kita boleh tengok ia as a kafarah, boleh saja kita being postive dan bersyukur mendapatnya sebab ia membantu kita belajar sesuatu. Untuk aku pulak, crisislah yang buat aku kembalikan diri aku yang sebenar. Crisis buat kita lebih hebat, lebih kuat. Maka takde reason untuk kita tidak bersyukur dengan crisis.

Maka, tidakkah indah dunia apabila segalanya kita lihat dari sudut yang positive? Even, bila positive kita jadi manusia yang takde masa nak tengok kurangnya orang lain sebab kita terlalu busy nak perbaiki diri sendiri. Lagipun buang masa carik lemahnya orang atau senaraikan history kelemahan dalam kehidupannya walhal tak mampu kita deny kekuatan dan kehebatan yang seseorang itu miliki. Kita jadi takde masa nak argue berjela sebab tahu ia tak bawa masuk duit berkepuk. Kalau nak argue, berbahaslah tentang idea or ideology barulah kepala otak rasa best. Takde masa jugak nak blame game sebab lagi syok main game kat tenet or main game sukan. So, being positive sentiasa ada tempatnya.

Apapun aku sangat bersyukur pada Allah. Sekarang semakin hari semakin mudah, Tak nafi, tetap ada cabaran, tapi aku tempuhi dengan tenang dan penuh stail.

Tapi ada satu menda yang aku payah nau nak control. Nafsu makan. Huhu.

No comments:

Post a Comment