Sunday, April 16, 2017

Populist Leader

Alamak tah mana article aku baca tadi. It was a good one. Aku jumpa through Twitter kot.. adohai.. Ini pasal China... Oh no.. a book.. buku merah..  part YELLOW RIVER CAPITALISM (YRC)..

Ini bukan menda baru sebenaunya.. Ini memang Asian style.. South Korea dulu-dulu pun cenggitu gak... ini semua pasal ROLE OF STATE in economy.

Tentang China.. It is exporting YRC to Africa... Paling awal were ZAMBIA and MAURITIUS... Pastu buat corridor economy which of course infrastructure jadi pemangkin ekonomi. TANZAM.. Dari Dar Es Salaam to Lusaka... Sonok bacanya.. Kalau Tesis dah habis memang cepat je abis buku tu.

ALHAMDULILLAH syukur pada ALLAH.. Ini hari I would say.. Chapter 1 sudah siap!!! Weekend yang begitu memulun. Tak rasa letih dah... Memang dah boleh print and submit to Pak Agus. Ini kira 2nd Draft. Tapi dalam pada nunggu Rabu.. aku plan untuk add on 3 lagi LR for Malaysia.. 2 untuk LR for negara membangun and 1 LR untuk negara maju. So, 6 lagi mau tambah.. eceli bila-bila masa saja leh tambah...

Leganya hanya Allah yang tahu... Aku planned nak balik kampung and bawak Emak makan mi tarik kat Mydin Tampin.. tapi dari hari Jumaat bertangguh balik kampung.

Allah sahaja yang tahu.. Komitmen for PhD is untuk Emak juga... Terpaksa korbankan quality time with her demi siapkan thesis. Yang penting orang sekitar especially family and sahabat-sahabat utama aku pun paham..

Nak harap Emak and Ayah paham.. rasanya Emak tak paham dah.. Tapi harapnya kesihatan Emak pulih segera.. Aku pikir kalau aku dah abis PhD memang boleh aku beri undivided commitment untuk pulihkan Emak.. Yang boleh aku buat sekarang is keep on berdoa.. Mintak dari Allah pulihkan Emak.. Emak mesti kembali macam dulu... Emak the Matriarch. Yang sangat berkuasa ke atas familynya.

Nak balik kampung dah.. semoga semua makin bagus.

Ohya, bercakap tentang bagus.. seorang member aku ni menghadapi cabaran yang agak mengesankan. Tapi begitulah harap beliau tabah.. Terasa mau judge.. sonok menghakimi orang lain... tapi bila pikir semula.. apa gunanya,.. apa pekdah yang aku dapat.. kepuasan sebab buat orang lagi down??? Terpikir mau membalas sebab masa aku down pendekatan beliau terhadap aku lebih kepada torture berbanding advise... again.. any gains? Tak juga... lantas aku mengelak dari judge dan jauh sekali kasi kata-kata kesat or menjauhkan diri..

Mungkin beliau ada silap.. tapi kita tak berada dalam situasi beliau... kalau kita jadi beliau.. kita juga akan behave begitu dan react to the situation sebegitu. Satu lagi, someone gotta help.. Bukan mau menjadi hero... Lagipun tak de apa yang significant mampu aku lakukan.. Tapi being nice is a big help di kala orang lain not so nice kepadanya.

Begitulah CHINA... guna SOFT-POWER untuk meluaskan pengaruhnya di pentas dunia.. tak hala senjata.. tak jugak pemimpinnya bermulut jahat... cuma keep on bekerja and being nice to the other countries.

Arhhh.. nak balik kampung!!!

No comments:

Post a Comment