Saturday, April 15, 2017

Khazaria

Aku came across the term kat Twitter.. Tapi sekali lalu je membaca.. Macam bosan nak melayan sebab cenderung conspiracy theory pasal segala menda dalam dunia dikuasai oleh this group of people.. Mereka Jewish tapi keturunan Turkic.. 

When it is Turkic maka macam-macam lah term lain yang berkait kena paham bila bacanya... macam Khanate, Khaganate, Khaganate. Those basically refer kepada system pemerintahan or lebih tepat siapakah pemerintahnya... Macam king.. kingdom.. sultan.. sultanate.. emir.. emirate.. prince.. principality... caliph... caliphate... so KHAN... Khanate.. Khanagate.. Khaganate.... So, dalam Melayu nye... Ke-khan-an.. 

So, ini macam RAJA.. KE-RAJA-AN.. tu sebab pada aku yang hina dina ni berpendapatan the most accurate term untuk government is not kerajaan.. tapi pemerintah.. sebab KINGDOM is KERAJAAN... cumanya ia betul bila check KETUA NEGARA the Federation of Malaysia is a KING... maksudnya gomen represents a king.. and therefore it is valid to use the term KERAJAAN untuk GOVERNMENT.

Ilmiahnya.. siap philosophical kat situ sebenaunya.. tapi when it comes to thesis... entahlah tak siap-siap.. lembab plak tu.. Tipulah kalau aku tak manding nasib diri dengan nasib orang lain.. Yeah.. jiwa aku ni taklah hebat sangat sampai tersangat berjiwa besau...  

Taku merungut.. tapi kena gak express.. sebab aku sangat berusaha untuk mengubah nasib diri.. tapi mungkin gak masih not good enough usahanya.. or masih tak cukup berusaha.. Terpiukir gak.. mana silapnya... apa kurangnya aku.. lemah sangat ke aku ni.. bodoh sangat ke?? Pemalas sangat ke aku... tak focus ke aku ni?? 

Aku just nak things get better.. aku mau ubah nasib... Memang betul.. nak bangkit tu memang payah.. nak pecahkan ruyung untuk dapat sagu tu.. fuhh usahanya bukan kepalang... Aku rasa macam trapped.. 

Aku sedau aku ada talent.. ada knowledge.. cuma yang sekarang ni kurang is DR. kat depan tu.. the DR. is the license.. ni macam nak dapat lesen memandu.. pergi test tapi tak lepas-lepas.. ada je silapnya... Huhu.. teringat aku.. back in 1997.. aduhai.. dah 20 tahun.. aku nak amek lesen keter.. lesen L dah ada sejak form 4 sebab nak bawak motor pergi sekolah.. Ingat lagi aku mintak duit kat Emak nak belajau mandu.. Emak tanpa banyak bicara kasik je duit RM700 sekaligus bayaran belajau and amek lesen.. Aku memang dah pandai bawak keter.. cuma kena formal education.. tapi tulah dah mahir.. tapi kena dua kali amek test.. sebabnya masa first test tu.. ni dah lepas parking test semua.. ni tuk jalan raya.. aku dah kuar gate tempat test.. aku lupa pakai seat belt.. bengang betul.. 

Oh aku pandai bawak keter sejak tengah tunggu result SPM.. belajau sendiri saja.. ini kete manual.. masa tu mana ada lagi kete auto.. Ingat lagi kete Ayah Mitsubishi Gallant jadi mangsa. Aku gostan dan gohed.. lama-lama.. aku bawak kuar terus ke jalan raya.. first sekali tempat aku tuju was pekan bekoh Dalam.. huhuhu.. Ohya masa mula-mula nak bawak kuar keter dari umah.. aku terlanggar tiang gate.. huhu kemik.. mula takde sapa perasan.. pastu Emak perasan... yang best aku tak disyaki.. Kakak aku.. Cik Pid yang kena tuduh.. Aku senyap sahaja.. huhu

I know I am good.. even swimming aku belajau sendiri.. takyah masuk kelas pun.. tapi entah kenapa PhD rasa senak perut.. Apapun pengalaman buat PhD ni macam kena sembelit.. Nak berak tapi takleh nak berak... taik keras sangat sampai takleh nak kuar.. sampai angin naik ke kepala.. sampai kena sakit kepala yang keterlaluan mencucuk.. camtulah ALLEGORY nya... ni sama ler dengan ANALOGY... 

Aku terus buat saja... terus berjalan... aku nak ubah nasib... umur dah nak masuk 41.. InshaAllah ada masa lagi.. Tak lambat kot.

Aku rindu Emak.. konon hari ni nak bawak beliau makan mi tarik kat tampin.. tapi ni still tak gerak lagi dari Dayan...   



   

No comments:

Post a Comment