Thursday, September 1, 2016

Maktab

Emak masuk maktab tahun 1960 mak masuk maktab. Mak tak seronok sangat masa datang Simpang Bekoh. Rumah tak banyak sangat. Masa tu banyak sawah... mak kata cantik. Aku kena cek balik bila Emak masuk MPPM Durian Daun tu. Antara 58, 59, or 60. Emak kata masa datang Simpang Bekoh tu pun dah bermula fenomena orang tak buat sawah. Aku ingatkan fenomena itu bermula dalam tahun 80-an. Rupanya very much earlier.. Maksudnya Merdeka saja orang makin malas buat sawah. Kenapa ek?

Sana tu kari asam.. biarkan semalaman lagi sedap.. Hari ini asam pedas biasa.. takde kari.. lagi sedap.. aku macam biasa lepasa makan asam pedas memang berak-berak. 
Aku dah siap bersihkan halaman rumah.. Cun gila dah.. Rumah bersih.. parents pun happy. Aku percaya bila rumah bersih sure diorang kurang berkonflik.
Macam Olympic Torch kan? Ini hasil tebang dan trimmed pokok-pokok rambutan. Siyes buah rambutan yang Emak tanam memang sedap gila.
Dah nak senja.. kalau guna Iphone.. sure lagi cun pic ini. Mohon ada rezeki berlimpah ruah, baru leh beli Iphone.
Ini pokok rambutan kuning.. trimmed pokok-pokok yang apit dia, supaya dia boleh membesar dan berbuah ASAP.. tahun depan mesti ada.
Dah ada picture ni tadi.. takpelah letak lagi.

No comments:

Post a Comment