Tuesday, February 2, 2016

Bactra

Sudah pukul 3 pagi.

Aku tidak happy. Hampir sebulan aku berusaha jadi orang yang positif all the time. Tapi hari ini aku rasa aku in denial.

Aku kecewa. Aku sepecifically tahu apa perkara yang buat aku sedih. Tapi aku cuba tidak memberi perhatian pada menda itu.

BTW I saw a replica of camel. A golden camel. Macam patung sapi emas Samiri. Yang aku tahu there are two types of unta. Satu Arabian, another one is Bactrian. That micro-replica was Arabian. Arabian lepak kat of course di Semenanjung Tanah Arab sampai ke North Africa. The latter lepak kat Gobi, Takla Makan, Central Asia. The former bonggol besar satu. Bactrian ada dua bonggol.

Aku serious unhappy. Tapi kali ini memang tak share langsung dengan sesapa.

IDK. aku just kecewa. Orang berjiwa besar tak kecewa. Tapi hari ini, aku kecewa. Hari ini aku rasa positif aku selama sebulan ini adalah positif palsu. Adik beradik dengan False Consciousness by Karl Marx. IDLI (I dont like it).

Tadi bila aku tengok TV, aku sampai ke tahap merasakan segala yang kita lakukan semuanya adalah 'hiburan' semata. Gosip, skandal menghiburkan. Tgok movie menghiburkan. Text through whatsapp menghiburkan. Dok layan FB menghiburkan. Tengok kucing, menghiburkan. Layan kanak-kanak menghiburkan. Ceramah agama menghiburkan, Dokumentari menghiburkan. Politik menghiburkan. Nak kasik lecture zaman sekarang disuruh membadutkan diri supaya menghiburkan. Aku rasa aku tulis kat sini pun untuk hiburkan diri sendiri.

As if entertainment is the primary motive in our day-to-day life.

Is life real? Apa yang sebenarnya kita buat dalam hidup?

Aku minta pada Tuhan.. ye aku mintah pada Allah sesuatu yang real. Yang sejati.

Tapi is a fake thing bad?

Do I think too much? Is thinking too much bad?

Ya Allah, aku minta tolong. Please do something. Something that makes me happy. Really happy. Real happiness. Yeah, fundamentally happy. My parents too.

No comments:

Post a Comment