Thursday, February 25, 2016

Gharbzadegi

Aku baru saja balik dari Singapore.

Nothing much about it. Boring. Entah, aku bosan kot tengok semua serba teratur. My visit confirms yang this is really a TORN country as described by Huntington.

Westernized but yet tak leh lari dari akar Confucianism and takleh lari dari hakikat that the country is a part of Malay archipelago.

Aku suka dengan kebersihan and keteraturan. Aku suka wayar letrik and telepon semua dok bawak tanah. So, takde wayar selirat and takde gak tiang letrik and telipon atas tanah. Aku suka itu.

Tapi something is really lacking about Singapore. Ia takde jiwa. Celaru. Dengan bangunan-bangunan yang terlalu well maintained. Aku lagi suka dengan rustic buildings. Aku lebih suka nampak rumah kedai kat Chinatown tu yang lebih nampak keCinaannya. Aku nak nampak lumut hijau. Hahahah.

Pendek kata, Singapore failed to impress me.

Aku dah nak abis baca buku Ferguson. Aku jumpa satu term best, haha WESTOXIFICATION. The best best part, that term is Iranian origin, sounds as GHARBZADEGI (Ferguson 2011:255). It refers to kebencian mendalam Ayatollah Khomeini terhadap the West.

Aku nak habiskan Chapter 4. Still tak habis lagi. Entahlah, ada saja menda yang menghalang untuk aku habiskan cepat. Harap by Sunday ni habis betul Chapter 4 so that I can proceed with Chapter 5.

Doakan. Tak sabar nak bergelar Dr.

No comments:

Post a Comment