Thursday, October 19, 2017

Siem Reap

16 sampai 17 Oktober tu hari aku pergi Siem Reap. Alhamdulillah.. penat.. pergi sana buat aku menghampiri konklusi.. huhuhu.. konklusi pasal Indochina.. konklusi pasal ASEAN.. konklusi pasal akunya travel behavior.. konklusi pasal diri aku sendiri. 

Dengan angkuhnya tuhari aku bagitau students aku.. kita kena travel.. tapi kalau lepas travel kita pulang sebagai individu yang sama.. maka better takyah travel. 

Travel kali ni kisahnya lain.. cabarannya lain.. Kali ni aku hilang USD100.. Aku sedau aku hilang note tu masa aku nak beli teket masuk Angkor Wat and segala mak nenek ruins yang ada kat serata siem reap tu. 

Memang rasa nak menangis.. rasa hampa.. terpikir apa dosa.. Memang terus lari bajet aku.. bukan saja bajet bulan.. tapi bajet tahunan. 

Kalau tak hilang note tu.. memang trip Siem Reap supposedly the cheapest trip ever in my life. Ia boleh jadi trip paling efficient. 

Entahlah... Aku rasa aku kena senyap.. tak cakap besau.. tak bongkak.. stop carut orang.. and paling penting tak ngumpat.. 

Mungkin juga aku berkira.. tapi aku rasa aku sangat tak berkira.. dengan sapa jua.. tapi mungkin berkira dengan Emak & Ayah dalam soal balik kampung. Alasan aku ialah bila balik aku penat... and lepas balik dari kampung aku amek masa nak dapatkan mood untuk tesis. 

Satu lagi aku fikirkan tentang duit ulang alik Sendayan-Jasin. Betul kot aku berkira dengan parents. Betul.. mungkin aku lebih utamakan orang lain berbanding parents aku sendiri... 

Aku sebenarnya rasa nak menangis... sebab aku penat... Duit USD100 tu second time aku hilang.. first time kat Mesia..tahun 2014.. 

Makanya yang aku belajau.. next time.. go for smaller notes. Jangan sesekali beli USD amek note 100.. sekali hilang nearly RM500 tu. 

Tak ngapalah.. a currency is only a currency.. Yang penting aku selamat sampai ke Mesia semula.. and paling penting.. aku gagahkan gak diri pergi Angkor Wat.. kena jalan kaki.. manjat.. dengan air pun takde. Memang betul-betul trip Siem Reap ialah trip yang menguji kekentalan aku...

Aku pilih untuk terus ikut plan aku.. Memang rasa tak sonok.. tapi aku paksa diri aku berseronok.. huhu. 

Then balik Mesia.. sampai je airport landlord aku text and pastu called bagitau aku kena kosongkan rumah by bulan December. Ya Allah... dugaan betul.. 

Pastu ni hari.. hari Deepavali... aku dapat tau aku terbook dua desktop... mak aii satu desktop RM500. Ya Allah banyaknya duit nak pakai this month.. dahlah gaji lambat benau.

Lagi. 40 hari kalau tak silap jarak gaji yg tuhari dengan gaji bulan November nanti... Tak tau camna aku nak tempuhi. 

Makanya.. aku lepas balik Kemboja.. aku mikir.. cemana nak reduce expenses.. and camna nak kumpul duit yang hilang tempohari.. tapi tu semua buat aku unhappy.. so akan affect rekod travel aku..

So, aku pun halalkan saja duit USD100 tu. Aku tolak ketepi all what if or kalaulah.. macam kalaulah kasik kat anak sedara.. kalau lah beri bantuan pada rakan sangat perlukan duit.. kalaulah guna duit tu buat isi minyak untuk balik kampung.. kalaulah duit tu untuk upah tukang cat rumah parents aku tuk raya tahun depan.. 

Aku simpan notes tu sejak trip Myanmar lagi. Sedih betul.. tapi mesti mara.. aku mesti halalkan saja. Barulah rasa lega.. barulah rasa move on.. and rasa trip kali as good as the previous trips. Banyak lagi nak tulis tapi terlalu ngantuk.

No comments:

Post a Comment