Tuesday, October 24, 2017

Angkor

Aku sebenaunya rindu betul dengan Emak.. Rindu Emak yang sihat macam dulu.. Tapi aku mesti terima Emak walau apa jua keadaannya. Aku semacam rasa yang Allah bawak Emak pergi dari aku sikit-sikit, Dia tak amek sekaligus. Tapi aku tak putus asa, aku yakin Emak akan kembali sihat macam dulu. Ada waktu aku blame gak Ayah, terpikir gak mungkin sebab Ayah ni orangnya jenis macam-macam, banyak sangat songehnya, selalu negatif, maka buat orang sekeliling jadi stress. Of courselah yang terdekat which Emak, maka Emaklah yang paling teraffect. Tapi aku tak boleh berpikir begitu, pikir camtu tak mungkin memperbaiki keadaan dan tak mungkin dapat mengembalikan Emak macam dulu. Aku cuba buat yang terbaik. 

Aku sekarang banyak benau kerja. Aku sampai selalu rasa terlalu penat. Macam pagi tadi, aku tak boleh buat apa dah. Tapi Alhamdulillah, weekend ni berjaya gak aku habiskan perbaiki tesis sampai sub-topic 5.3. Memang sekarang tiap hari sure ada progress. Memang aku sangat bersyukur bab itu.

Aku nye aim sekarang sekadar nak habiskan PhD and afterward aku akan berusaha spend more time with Emak and Ayah kat kampung. Itu azam aku. Aku dah tak kisah dengan Prof. Madya or full professorship atau dapat position. Itu semua memang penting, tapi tidaklah sepenting family.

Balik dari Seam Reap aku makin boleh say no. Aku manusia yang sangat susah untuk say no. Tapi sejak pulang, aku dah boleh. Aku kena say no demi prioritize goals and financial aku. Aku tak boleh sewenangnya pakai ikut saja cakap orang or ikutkan saja kehendak hati aku. Yes, paling penting ialah say no pada diri sendiri dulu. Itulah yang aku buat.

Tadi tengok Gegar Vaganza, Ni tulah aku malas nak terjerumus dalam the rat race. Aku just nak lepak, buat kerja aku, selalu travel, reduce weight sebab semalam timbang dah 99kg and of course betul-betul jaga Emak and Ayah kat kampung.

Aku nak really distant myself from colleagues kat campus. Sebab aku dah bosan talking to them. Bukannya mereka orang tak baik, tapi aku too different. Memang aku perasan aku lebih bagus daripada mereka. Maksud aku dari sudut akademik and many more. Aku bosan sebab aku yang aku cakap mereka tak paham. Which pada aku, untuk level mereka, mereka sepatutnya faham. Pastu priority mereka beda banding aku. Pendek kata, aku tak boleh masuk.

Cuma aku hormati mereka sebagai induvidu. Tapi aku tak pandang tinggi pada mereka. Sebab bosan. Mereka membosankan aku. Aku takkan berusaha ubah mereka, dan aku tak mahu jadi seperti mereka. So, better aku jarakkan diri sejauh mungkin.

Yeah, senyap, jarakkan diri tapi perform.

No comments:

Post a Comment