Friday, November 20, 2015

Tim

Lepas balik swimming kat Paroi tadi Kak Tim called. Aku tengok handphone ada miss call masa sampai kat depan rumah. Keluar kereta telepon umah plak bebunyi. Mesti Kak Tim. Kak Tim macam aku.. lebih tepat lagi aku ni menurun Kak Tim yang selalu tak sabar, yang selalu suka memaksa directly or indirectly, yang tak kenal putus asa... kalau mahu sesuatu Kak Tim akan usahakan... dan beliau akan pastikan ia termateri secepat mungkin.. sesungguhnya Kak Tim tak sabar.

Kak Tim kahwin dengan Bang Mad. Aku tak pasti sama ada perkahwinan itu membahagiakan atau menderitakan mereka.... haah.. their anniversary!!! We never care to ask em.. aduh ignorant sungguh kami.. soal derita atau bahagia... pada aku selagi Kak Tim and Bang Mad bersatu.. bersama.. itu pada aku sudah cukup membahagiakan.

Kak Tim secara sedar atau tanpa sedar sangat sering mengadu pada aku sejak aku kecil-kecil lagi tentang ketidakpuasan hati beliau tentang perhubungan beliau dengan Bang Mad. Sehingga kini selain adik beradik Kak Tim seperti Kak Ani dan Kak Iti... aku lah her ultimate toxic handler.

Tu antara sebab kenapa Kak Tim terlalu sayangkan aku.... malah aku juga terlalu sayangkan Kak Tim.. sayang aku pada beliau is almost unconditional...

Yang aku perasan... Kak Tim sangat setia.. setia pada Bang Mad.. itu sudah pasti... beliau di situ juga walau apa jua yang Bang Mad lakukan pada beliau.

Kak Tim setia pada kerja... jarang aku dengar Kak Tim bersungut tentang kerja.. lebih 30 tahun Kak Tim jadi guru.

Kak Tim resilient.. Kak Tim is definitely a survivor... pernah kena kanker. She is a cancer survivor. At the age of 73, aku cukup kagum dengan daya tahan Kak Tim.. pernah kena chikugunya.. pernah juga diserang minor stroke... Alhamdulillah Allah masih mahu meminjamkan kesempatan bersama Kak Tim kepada kami semua.

Tapi sungguh aku terkilan dengan beberapa pihak yang pada aku terlalu biadap pada Kak Tim.. sekiranya kebiadapan itu berlangsung tika Kak Tim masih muda ataupun sihat aku masih boleh terima.. tapi aku cukup tak faham apabila Kak Tim diperlakukan secara tidak wajar..... Kak Tim dipinggirkan ketika beliau di usia 70-an.. Kak Tim ditiadakan sewaktu beliau masih ada...

No comments:

Post a Comment