Friday, November 20, 2015

Corpse

Hari Jumaat...

Aku solat Jumaat.

Aku bosan dengan sekeliling aku. Patut hari ini aku renew passport. Tapi aku malas. Aku tak de duit nak renew passport. In fact, kalau aku renew pun aku tak tahu nak pergi mana.

Aku bosan dah nak terhegeh-hegeh dengan orang yang sepatutnya paling memahami aku. Aku tak faham kenapa perangai dia jadi macam ini. A God fearing person I guess. I don't think so... beliau hanya takut dengan diri beliau yang sebenarnya. The truth of being a true you. Teruskan. Keep on living in denial. Teruskan pura-pura gembira. Teruskan pura-pura mencapai nirvana. Tengoklah apabila dibangkitkan semula what kind of creature that you gonna be?

Aku nak mandi, tapi terbantut. Patutnya sudah mandi dan sudah juga solat Maghrib. Tapi aku delaykan. Aku tak tahu pada siapa yang aku marah. Marah pada diri sendiri?

Tapi aku sudah bosan menjadi the ultimate self-blamer. Yeah, I don't point fingers to others. I don't. I always take responsibility. Tapi kenapa perlu aku begitu sedangkan people all around me tidak begitu? At least we share the blame. We share the burden?

Kenapa when it comes to kuasa ada concept power sharing? Apabila bercakap tentang kekayaan. Ada pula re-distribution of wealth?

Kenapa benda yang sedap, yang syiok, maka perlu share? Tapi kenapa jadam harus dihidangkan kepada seorang individu? Kenapa perlu ada scapegoat, blacksheep? Kenapa?

Can someone please tell me so?

Ini lah realiti dalam apa jua social entity, a partnership, be it business or social. Family, organization, public or private. Semua sibuk dengan rehlah, dengan teambuilding, esprit de corps kononya.

But why when it comes to an incident, a catastrophe, a malapetaka, a wrongdoing... seringkali hanya seorang sahaja yang dirasakan perlu dilihat bersalah dan wajib merasakan dirinya bersalah!!!!!

Oleh itu ke mana perginya the esprit de corps?

I know the answer. Yang ada hanyalah esprit de corpse.

Yang amat kecewa.





No comments:

Post a Comment