Sunday, December 27, 2015

Seventeenth

Aku baru saja habis meratap... No, masih belum habis.. I am still meratap...

Semalam I was quite pleased with the day.. Alhamdulillah aku dapat bawak Emak aku and dua orang Kakak aku yang aku sangat sayangi pergi rumah cousin kawin.. Congratulations, aku suka melihat penyatuan hati.. suka melihat kebahagian.. sesuatu yang aku rasa tak mungkin berlaku pada aku... yeah.. it just won't ... perhaps I am just destined to be unhappy.. but the if being unhappy works for me.. then why not????

Yeah.. am crying.. been a daily routine now.. too painful.. but don't get me wrong... and please put your worry aside.. being a self-blamer and "The" toxic handler..  I don't blame others for my unhappiness.. mungkin aku yang memilih untuk tidak happy...

Sama macam kita pilih untuk dengar selections of lagu sedih meruntun kalbu walhal ada saja lagu-lagu upbeat yang inspirational and motivating...

Being unhappy doesn't mean I want others to be like me as well.. semalam aku drive dari Bandar Seri Sendayan ke Simpang Bekoh, dari pekan kecik yang dekat dengan sempadan Johor itu aku ke bawak Emak and Kakak aku Cik Dip ke Seri Sendayan.. lepak umah aku yang merupakan sebuah gua pertapaan... pastu terus ke Balakong.. dari Balakong amek kakak Kak Ati di Kota Kemuning... then terus ke rumah cousin kawen di Bandar Seri Putra.. lewat malam... hantar Kak Ati balik kota kemuning.. and aku, Emak, and Kak Dip teruskan perjalanan balik Simpang Bekoh pastu.

Aku allergy dengan majlis perkahwinan, tapi aku lakukan ini demi kegembiraan Emak aku... bawak kakak-kakak aku jalan pun sebab nak buat mereka happy... walaupun aku pernah dilabel oleh my very own toxic handler (hereafter, MyTC) sebagai "sedih"... dan dituduh sebagai pencetus dan penyebar kesedihan... tapi aku cuba untuk memberikan sedikit keriangan pada orang-orang disekitar aku.. tapi entahlah.. mungkin kata-kata beliau ada benarnya..  

Yesterday's journey was short, but it reminded me of their visit to the States way back in 1999. Oh my.. lama dah. Yeah all "travelers" were there yesterday. Aku teringat bawak kereta dari Philly to Niagara Falls.. aku masih ingat aku beli a replica of bas sekolah kat Canadian part of Niagara Falls. Aku memang ada obsession kat American bas sekolah... since my childhood days.. 

First, color nye seragam... masa aku keci warna bas sekolah kat Mesia tak seragam.. warna warni.. ada belang-belang.. mmmm.. ingat bas Tok Wahid.. kakak-kakak aku selalu gunakan service beliau... so keseragaman warna bas macam bas sekolah and bas kilang during these days mengambil trend or example dari US...hmmm.. memang banyak trend datang dari sana right?

Secondly, the color... kaler jingga ... type of jingga.. the earthy jingga really captures my eyes.. not really sure sama tak dengan jingga Amanah,.. jingga BERSIH, or buku jungga... What matters their bas sekolah memang cun. 

Thirdly, bas sekolah diorang tak macam kita kat sini... muka bas diorang ada muncung.. macam lori nye muncung.. itu buat aku lagi suka.. the best part bas sekolah je yang ada muncung.. kalau tengok bas biasa macam bas express Greyhound ke.. semua muka penyek macam biasa.  Even masa tahun 70an and 80-an.. perhaps sampai 80s  kot bas-bas kat Saudi bermuka muncung lori tu.. tu nengok kat TV or pictures of Mecca, Medina, and Jidda... aku just suka tengok... hehehe.. 

You know what I gave my favorite replica yang aku beli kat Niagara Falls tu kepada MyTH... Hopefully beliau akan sentiasa ingat aku... sentiasa ingat yang aku hargai beliau... ingat yang aku alaways ingat apa yang beliau selalu ingatkan aku...

Yeah, replica itu murah.. tapi kenangannya cukup besar and terlalu bermakna pada aku.... Trip 1999.. Philly, Niagara Falls, Toronto, Montreal, Quebec, Rhode Island, NYC... then back to Philly menyebabkan aku jadi sangat sayang pada family specifically my Mother.. adik beradik.. khususnya kakak dua orang yang selalu tak ngam tu... tapi sama status dengan aku.. I love them so much.. kalau mereka perasan.. I just can't say no to their request... no matter what... aku ikut kan.. aku tak banyak soal.. aku sedaya upaya penuhi...

Aku tak pasti sama ada family, kawan.. even MyTH... do they realize my ultimate role is bridging rather than burning... kala ada pihak yang bermusuhan.. aku damaikan.. kala ada pihak bermasam muka.. aku sedaya upaya jadikan mereka senyum...

Aku menangis sudah 17 hari.. kerana kesilapan aku sendiri.. aku diblok komunikasi oleh MyTH, who has been a part of my PhD support system.. sekiranya that support system adalah sebuah rumah tradisional Melaka yang banyak kat perkampungan antik Kampung Morten... maka MyTH is the tiang seri... bagaimana mungkin rumah dapat terus kukuh apabila tiang serinya enggan melimpahkan serinya lagi????

Mungkin kerana kemarahan yang menyala-nyala.. mungkin sudah tidak tahan dengan tingkah keanakan aku... beliau tidak nampak baiknya aku pada waktu sekarang..  yeah.. ramai yang mengatakan mereka benar-benar kenal aku... rupanya tidak... mereka hanya nampak yang luaran.. tidak hati dan jiwa aku... 

Yeah.. aku menangis.. menangis.. tapi kerja tetap dilakukan.. entahlah... sampai bila nak kena block.. aku lebih rela being blogged rather than being blocked... aku rasa so tortured... mmmm aku benar-benar berharap beliau segerakan the unblocking... aku nak buat keje..

Ya Allah... mohon terus beri kekuatan dan tidak melalukan kesilapan yang sama lagi.







No comments:

Post a Comment