Thursday, January 31, 2019

Nak Kurus

Aku tak perasan ini hari ke berapa aku lepak umah Cik Pid. Aku yakin blog ini dah takde reader sebab aku dah lama nau tak update. Even post mortem 2019 pun aku tak buat. Bila aku reflect maka baharulah perasan 2018 tahun amburadul dan aku mulakan tahun 2018 dengan drama paling hebat. Ini lebih tragis berbanding 2015, lebih menyayat hati berbanding 2016 dan lebih menggilakan berbanding siri 2018. Bayangkanlah, makin nak habis PhD drama itu makin banyak.

Aku bersyukur dengan setiap episod. Ini kerana setiap episod ada perkara bagaru yang belajar. In fact, setiap drama menyebabkan family kami kembali bersatu. Aku cukup bersyukur dengan itu.

Aku teruk kena marah. Apa tidaknya umur menjangkau 43 tahun tapi sekali imbas bagaikan 23 tahun gelagatnya. Maka aku pun buat beberapa azam yang tak tahulah dapat capai ke tidak sebab aku mahu relax dalam segalanya. Buat dan tempuhi sesuatu perkara dalam keadaan yang amat calm.

Contohnya macam aku quit smoking dulu. Tapi memang aku tak pernahlah smoke sampai dua kotak sehari, malah tak pernah smoke sampai lebih sekotak. Selalu bila balik kampung memang tak smoke at all. Tapi aku yakin perkara tu ‘rasa’ susah or derita nak buat sebab aku dah smoke lebih dari 10 tahun. So, apa yang terjadi pada suatu hari aku nak beli rokok kat 7-Eleven, aku renung harganya dan terus berlalu. Tahun 2017 rasanya. Aku tak set apa-apa. Tak plan, tak berazam, tak bersungguh. But it was done. Maka aku yakin aku mampu lakukan perkara lain dengan konsep lewa ini. We don’t think too much about it, tapi hasilnya luar biasa.

Maka inilah yang cuba aku terapkan untuk mission terkini. Walau lewa, mission kena ada. Tapi proses tu lewa. Ini aku share, mission untuk kurus sampai 97kg. Lelemak ini ialah by-product of quit smoking. Tapi takpe kali ni akan ku tempuh dengan bersahaja!

4 comments:

  1. all the best sir with your new azam! btw i still read ur blog from time to time :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih lagi ada orang baca. Thanks. Blog ni very personal.

      Delete
  2. izin share ya admin :)
    buruan gabung bersama kami,aman dan terpercaya
    ayuk... daftar, main dan menangkan
    Line : agen365
    WA : +855 87781483 :)
    Silakan di add ya contaknya dan Bergabung juga ya :)

    ReplyDelete