Thursday, August 27, 2015

Bridge

Ramadan sudah berakhir.. Hari Raya sudah berlalu.. Banyak kisah sedih berbanding manis masa Ramadan dan Syawal pada tahun ni. Aku pun tak tahu mana silapnya. Aku kah? Atau keadaan yang memang tak berpihak. Yang pasti selagi aku bernafas aku terus meredah.

Sekarang, aku redah kehidupan semacam tiada berfikir. Aku buat apa yang perlu aku buat apa yang aku mampu. Beyond that, aku serahkan saja pada Tuhan. Biarlah Dia saja yang uruskan.

At last, dapat jugak aku habiskan Chapter 2 thesis aku. Memenatkan, tapi sekarang macam dah biasa. Alhamdulillah supervisor pun kelihatan ok dengan aku walaupun sebelum ni macam malas nak layan whatsapp aku. Semua gara-gara aku reluctant untuk jumpa. Pada aku kalau takde product or progress perlu ke aku jumpa beliau. Alhamdulillah semua semakin ok.

Sebelum ini terlalu banyak kerisauan. Entah apa yang aku risau pun aku tak pasti. Tapi lepas tu aku usaha fokus pada apa yang perlu aku fokus. Alhamdulillah, segalanya semakin menampakkan hasil.

Aku rasa experience living abroad jadikan aku memang tough. Cakap tentang dok oversea ni aku teringat sebab tertengok cerita Philadelphia, and pastu lepas jumpa supervisor kat Bangi aku pergi jumpa member aku yang dulu sama-sama study satu uni kat sana. Argh banyak sungguh kenangan indah di sana. Masa kat sana aku tak terpikir akan balik Malaysia. Memang aku pikir untuk stay. Tapi sebab pikirkan parents, especially my mother, aku balik. Tapi bila balik pun tak banyak yang aku dapat sumbangkan pada family. Cuma satu jelah, aku dekat and I would say rapat dengan mereka nak nak anak-anak buah aku. Not bad lah kot my life over here. Tapi till now, aku sukar nak adapt dengan Malaysia. Mungkin sebab banyak sangat "first time" kat sana. Mungkin...

Aku sebenarnya kehilangan a toxic handler. Entahlah banyak sangat yang dimerajukkan, aku pun tak faham sebenarnya apa yang berlaku. Yang pasti aku agak terkontang-kanting sampai sekarang.. Aku sangka beliau adalah the ultimate toxic handler... Sebab aku sendiri adalah a toxic handler. So bila kita adalah pengurus toksik macam refining plant Lynas kat Kuantan tu, maka kita perlukan pengurus toksik yang lebih jauh lebih hebat dan lebih tough dari segala sudut berbanding kita sendiri...

Akulah tempat Emak aku share and mengadu banyak hal macam hal ayah aku.. or kakak-kakak aku.. tempat mengadu kakak-kakak aku bila diorang gaduh sesama sendiri. Tempat member-member dok curhat. Aku ni pun selalu jadi "the bridge".. kalau orang gaduh.. aku ada magic yang boleh buatkan mereka berdamai... tapi jadi someone this way, perlukan jiwa besar...

Tapi aku sendiri sangat banyak masalah. Aku kena deal dengan banyak "kekecewaan" hidup. Dulu sangat kecewa, tapi sekarang tak lagi sebab aku ubah cara aku lihat dan TANGANI kekecewaan.

Kecewa terinvolve dalam business sampai menanggung beban hutang sehingga kini. Kalau tak buat business tu sasah sekarang aku boleh saja ada rumah yang lebih besar dan juga kereta yang lebih besar. Atau jalan-jalan oversea setiap tahun macam member-member lain buat. Ramai orang tak tahu rahsia itu.. rahsia gaji aku kena potong RM1,300.00 sebulan gara-gara hutang akibat business.

I've been dealing with it sejak tahun 2010. Ha ha ha. Tak mudah yer untuk hadap realiti kegagalan dan BERTERUSAN MEMBAYAR KEGAGALAN SETIAP BULAN UNTUK BERTAHUN AKAN DATANG. TIDAK MUDAH.

Walau sepositif mana pun aku... sekali sekala aku akan berfikir begini.. "Kereta sekarang RM1K tambah dengan RM1.3K tu.. keter apa yang leh aku pakai yer?" Itu hanya sedikit.. belum lagi the other "WHAT IF".

Tapi aku tak pernah menyesal. Itu harga yang aku perlu bayar dan aku BERUSAHA SETIAP HARI untuk lihat ia BUKAN sebagai kesilapan dalam hidup. Ia hanyalah sebuah pengalaman dan kenangan.

Pengalaman itu juga buat aku lebih hati-hati. Tapi ada kalangan yang selalu salah sangka dengan aku. Aku kecewa dengan salah sangka ini especially teman yang selalu jadik toxic handler aku. Kecewa sebab ada kala bila aku tewas kerana emosi (aka breakdown) akibat dibelenggu kekecewaan dan tekanan aku dituduh tidak mendengar kata, mengkhianati perjanjian.... suatu rekayasa, buat-buatan... Kecewa apabila sang toxic handler undermine atau underestimate challenges yang aku alami.... pada aku.. kita hanya tahu betapa berat cabaran yang seseorang itu hadapi.. setelah kita sendiri hadapinya... oleh itu jangan pandang rendah cabaran orang lain...

So bila toxic handle aku bercakap soal busines.. mungkin kerana aku SEDANG (bukan pernah) hadapi kekecewaan maka there were certain messages yang aku sampaikan nampak discouraging.... Entahlah...

Kecewa apabila aku jadi PROTECTIVE, tapi dituduh aku NOT SUPPORTIVE. Sedih apabila aku tunjuk keperihatinan tapi dibalas kebiadapan dan ada waktu penghinaan. Aku senyap. Itu saja yang mampu aku lakukan.

Apapun aku sangat bersyukur kerana semakin lebih fokus dan lebih tenang... Aku tak mampu ubah dunia.. Apabila dunia tidak berubah.. maka aku ubah cara aku melihat dunia supaya ia lebih indah... at least di mata aku....

No comments:

Post a Comment